Bybanen blir dyrere

Ombyggingen av krysset Minde Allé/Fjøsangerveien må betales av bybanen i Bergen. Dermed blir prislappen nesten 100 millioner kroner dyrere, skriver Bergens Tidende.

Prisen på bybanen vil da stige fra 1465 millioner til ca. 1560 millioner kroner. Det er byrådsleder Monica Mæland som slår fast at ombyggingen av krysset i Fjøsangerveien hører hjemme i finansieringspakken for bybanen. - Det har seg slik at ombygging av dette krysset var en viktig forutsetning for enigheten med bedriftene i Kanalveien om reguleringsplanen for bybanen. Slik jeg ser det, har vi forpliktet oss gjennom denne enigheten til å bygge om krysset, og pengene må da hentes fra finansieringen av bybanen, altså fra Bergensprogrammet, sier Monica Mæland til Bergens Tidende. Det omtalte krysset, som er en rundkjøring, struper kapasiteten i Fjøsangerveien. Statens vegvesen mener at når bybanen bygges, vil så mye trafikk bli overflyttet fra Inndalsveien til Fjøsangerveien at trafikkavviklingen vil gå i stå. Derfor krever veivesenet, formulert gjennom innsigelse mot reguleringsplanen for bybanen, at krysset bygges om innen byggingen av bybanen starter. Prosjektleder for bybanen, Lars Chr. Stendal er rykende uenig. I forrige uke forsøkte han med grundig dokumentasjon å overbevise Samferdsels- og Miljøverndepartementet om at det ikke var noen som helst kobling mellom bybanen og problemene i Fjøsangerveien. Veisjef Olav Finne forsvarte grunnlaget for innsigelsen, men uten å dokumentere noe som helst. Ombyggingen av krysset vil innebære at to av de fire kjørefeltene, et nordgående og ett sørgående, legges i kulvert under rundkjøringen slik at trafikken kan gli uhindret. Kostnaden med dette er beregnet til 90-100 millioner kroner. Tiltaket er ikke prioritert i Nasjonal Transportplan 2006-2015.