Bransjemøte om E6 Helgeland

Statens vegvesen inviterer bransjeorganisasjoner og interesserte leverandører til et åpent informasjonsmøte for å orientere om og få innspill til arbeidet med kontraktsopplegg for utvikling av E6 på Helgeland.

Statens vegvesen har vurdert utbygging og utbedring av E6 Helgeland som et mulig område for utprøving av en ny kontraktsform. E6 Helgeland omfatter en strekning på 26 mil der ca 20 mil har behov for ny vei eller oppgradering av eksisterende vei. En slik utbedring og utbygging vil pågå over lang tid, ca 10 år, og ha en total kostnadsramme på ca 4 milliarder kroner.

 Det arbeides med å utvikle en ny type kontrakt der ett selskap i prinsippet får ansvar for å utføre alle arbeidene i et slikt ”veiutviklingsprosjekt” samt drifte vegnettet. I utgangspunktet tas hele strekningen E6 Helgeland med i kontrakten. Eventuelt holdes noen strekninger, der det forutsettes nybygg utenom eksisterende vei, utenom kontrakten. Det kan også være aktuelt å dele strekningen i 2-3 kontrakter.

 Varigheten på kontrakten er i utgangspunktet tenkt til 15 år der utbyggingsdelen av kontrakten er 8-10 år.

 Statens vegvesen skriver i en melding at kontraktstypen inntil videre blir benevnt som”veiutviklingskontrakt”. Kontraktstypen vil bestå av prosjektering og bygging av nyanlegg, planlegging og utførelse av utbedring av vedlikeholdsetterslep, periodisk vedlikehold, utskifting og komplettering av veiutstyr og drift av veien. Enklere reguleringsplanlegging kan vurderes tatt inn i kontrakten.

 Hensikten med kontraktsformen er ifølge Statens vegvesen å oppnå stordrifts- og koordineringsgevinster gjennom et mer langsiktig og helhetlig ansvar for mange mindre oppgaver. Selskapet som får oppgaven vil bl.a. kunne investere i mer hensiktsmessig utstyr når oppgavene er mer omfattende og langsiktige, noe som kan føre til bedre gjennomføring. Å gi et selskap mer omfattende oppgaver og ansvar vil også kunne føre til alternative løsninger av oppgavene.

 Statens vegvesen mener et suksesskriterium for denne type kontrakt er at det er nødvendig interesse i markedet, bl.a. at beskrivelsene er entydige og at risikoen oppleves som akseptabel av privat sektor. For Statens vegvesen er det derfor ønskelig å ha god kontakt med markedet både for å sondere markedets interesse for denne type kontraktsform og ta hensyn til innspill fra bransjen både på kontrakten innhold, form og størrelse.

Bransjemøte vedrørende E6 Helgeland holdes hos Vegdirektoratet mandag 14. juni kl 14.