Jevne tilbud på Møretunneler

Statens vegvesen er godt fornøyd med både priser og antall tilbydere på Eikrem- og Høgsettunnelene.

Det skiller drøye fem millioner mellom laveste tilbyder AF Betonmast Anlegg – Mika på 167.876 millioner kroner og NCC Constructions 172.495 millioner kroner. Hakk i hæl følger E. Pihl & Sønn med 173.362 millioner kroner. Så følger Skanska Norge med 182.907 millioner, Veidekke Entreprenør 195.502 millioner kroenr. og Leonhard Nilsen & Sønner har høyeste tilbudssum med 208.833 millioner kroner.

- Siden tunnelene ligger så nært hverandre geografisk og i tillegg er underlagt samme prosjektorganisasjon, ser vi en stor fordel med at de er lyst ut i en felles entreprise, sier prosjektleder Per Gjelsten, Statens vegvesen Region midt.

Den 970 meter lange Eikremtunnelen ligger på strekninga mellom Øydegard og Bronneset på riksveg 70 i Tingvoll kommune. Denne tunnelen skal drives fra Kjervika mot Tveekrem. Mens den 700 meter lange Høgsettunnelen, som ligger på E39 i Gjemnes kommune, skal drives fra Gjemneslia mot Høgset.

-Det blir opp til entreprenøren om de velger å bygge de to tunnelene samtidig, men vi har lagt føringer for at Eikremtunnelen skal ferdigstilles først. Arbeidet starter i august/september i år. Eikremtunnelen skal være ferdig i februar/mars 2012, mens fristen for ferdigstillelse av Høgsettunnelen er satt til juli 2012, opplyser Gjelsten

I tillegg til selve tunnelarbeidet inngår også ei 33 meter lang bro og omlegging av krysset på Høgset, samt til sammen ca 1 800 meter ny veg på begge sider av Høgsettunnelen.

Gjelsten er fornøyd med seks deltagere konkurransen. - Lite sprik i prisene blir vurdert som at oppgaven er godt beskrevet og godt tolket av tilbyderne. Prisene er litt i underkant av hva vi hadde regnet med, sier han.