Behandler Vestlandet dårligere enn Østlandet

Staten behandler Vestlandet dårligere enn Østlandet i sin satsing på regional kollektivtrafikk.

 

Det mener fylkesordfører Olav Bratland (H) i Møre og Romsdal. Bratland er leder for Vestlandsrådet, et samarbeidsorgan for fylkene Rogaland, Hordaland, Sogn og Fjordane og Møre og Romsdal.

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) sier til NTB at hun ikke avviser utspillet, men sier at kollektivdrift i utgangspunkt er fylkenes ansvar. Det gjelder også langs en stamvei som E39.

Kyststamveien

Bratland viser til statens tunge satsing på jernbanedrift på Østlandet, der det meste er rettet inn mot Oslo.

– På Vestlandet er det ikke noe tilsvarende togtilbud. Staten har så langt vært negativ til å bidra til en kollektivsatsing i form av en gjennomgående ekspressbuss langs E39 Kyststamveien, sier Bratland til NTB.

Vestlandsrådet har lenge arbeidet for å få på plass dette ekspressbusstilbudet på strekningen Stavanger-Trondheim. Ønsket er at staten skal være med på å finansiere tilbudet. Mandag møtte Bratland samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp).

20-40 millioner

– Vi vil trenge et sted mellom 20 og 40 millioner kroner for å få dette på plass. I dag er det gode buss- og ferjetilbud på deler av strekningen Trondheim-Stavanger, men vi mangler et gjennomgående kollektivtilbud for hele strekningen, sier Bratland.

Han ser det slik at staten har en nøkkelrolle. Han peker på at Østlandet mottar store, statlige midler til jernbanedrift, mens Vestlandet ikke får noe til regional kollektivtrafikk.

– Vi har arbeidet lenge med dette, og har rapporter som viser at behovet er til stede dersom vi bare klarer å få tilbudet på plass, sier Bratland.

– Har et poeng

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa sier at Bratland har et poeng når det gjelder jernbanedriften. Samtidig peker hun på at staten bruker store summer til ferjesubsidier på Vestlandet.

– Men Vestlandsrådet har tatt et viktig initiativ, og selv om et ekspressbusstilbud langs kyststamveien i utgangspunktet er fylkenes eget ansvar, vil jeg gå nærmere inn i dette før jeg konkluderer, sier Meltveit Kleppa til NTB.

Hun viser til at mange aktører er involvert, sju i alt, og at det er samordningsproblemer knyttet til at både billettering og finansiering av bussdriften langs E39.

– Samordningen har vært vanskelig. Jeg vil på ingen måte avvise at staten kan bidra med et eller annet, sier statsråden