Vassbakk & Stol så vidt lavest på Mobergkrysset

Kopervik-entreprenøren Vassbakk & Stol er, ifølge den korrigerte tilbudsprotokollen til Statens vegvesen, 210 000 kroner lavere enn Mesta.

Av seks anbydere er Vassbakk & Stols tilbudssum 27.740 mill. kr. 210 000 kroner lavere enn Mestas som er på 27.950 mill. kr. På tredjeplass er Bøe & Lepsøe med 29.277 mill. kr. Så følger NCC Construction (30.304) mill. kr., Halvorsen Grave- Transportservice (30.786) mill. kr. Aller høyeste tilbudssum har Veidekke Entreprenør med 31.529 mill. kr. Arbeider med denne entreprisen skal i sin helhet foregå på Moberg. Entreprisen omfatter forskjæring for Liafjellstunnelen i sør, hovedveg i om lag 670 m lengde, samleveger/rundkjøring/ramper i om lag 820 m lengde, gs-veg i om lag 260 m, landbruksveg i om lag 190 m lengde, avkjøringer i om lag 60m, samt tre busslommer og en overgangsbru i betong. Alle arbeider skal utføres mens trafikken på eksisterende E39 skal kunne passere. Dette medfører flere omlegginger av eksisterende trafikk i ulike faser av byggearbeidene. Entreprisen omfatter således etablering av midlertidig omkjøringsveg for E39. Område for omkjøringsveg skal tilbakeføres til opprinnelig eller prosjektert nivå før overlevering I tillegg til vegarbeider skal Villelibrua bygges over hovedvegen. Brua er en ettspenns overgangsbru i spennarmert plasstøpt betong, brua fører lokaltrafikk via ramper til og fra E39. Det skal også bygges støttemur/rekkverk i betong over tunnelportal for Liafjellstunnelen og tørrmur rundt åpningen til portalen.