Norges første merkevareby åpner dørene

I dag åpner Norges første rendyrkede outlet-senter dørene. Gründerne har som mål at Norwegian Outlet i Vestby, skal bli et shoppingmekka med 35 selvstendige merkevarebutikker.

Bak satstingen står blant annet tidligere OL-vinner på skøyter, Ådne Søndrål og Farsund-rederen Endre Glastad. TV-kjendis og toppmodell Kathrine Sørland er ansatt som merkevarebyens mote- og shoppingekspert.

- At vi nå kan tilby norske og utenlandske kunder og turister et ekte outlet-senter på norsk jord, og ikke bare lagersalg og basarer med piratkopier, er en sann fryd og noe vi vet mange har ventet på, sier daglig leder i Norwegian Outlet, Einar Sørland.

Den nye merkevarebyen er på hele 12 500 kvadratmeter og har 35 butikker med originale norske og internasjonale merkevarer, to spisesteder og 800 parkeringsplasser. Noen av merkevarebutikkene som åpner er Hugo Boss, Bergans, Peak Performance, Norrøna og Levi´s. Fra Oslo er det en kjøretur sydover på 20 minutter, mens både fornøyelsesparken Tusenfryd og Rygge flyplass ligger en kort kjøretur fra Norwegian Outlet.

- Vår beliggenhet i nærheten av Rygge flyplass, hovedstaden og populære turistmål på begge sider av Oslofjorden kunne neppe vært bedre. Dessuten er en tredjedel av Norges befolkning bosatt innen en times kjøring fra Norwegian Outlet, noe som tilsvarer 1,7 millioner mennesker. Vi har med andre ord all grunn til å tro at dette blir et yndet turist- og shoppingmål, gjerne kombinert med andre aktiviteter i området. Dette er jo en ypperlig anledning for mor til å slå ut shoppinghåret i noen timer, mens far og barn koser seg hos naboen Tusenfryd, sier Sørland.

- Det var på høy tid at Norge fikk sitt eget outlet-senter av internasjonalt kaliber. Dette blir Skandinavias fjerde i sitt slag, da både Sverige og Danmark allerede har etablert konseptet i sine land med stor suksess. Å få lov til å jobbe med en handelsby som gjør kjente merkevarer og kvalitetsprodukter innen mote, sport, fritid og bøker tilgjengelig for folk flest også de som til vanlig kanskje ikke føler de har råd til det synes jeg er flott, sier Kathrine Sørland.

Les mer om satsingen i vår prosjektpresentasjon