Viktig å få med skolene

Karl Gunnar Kristiansen fra Utdanningsdirektoratet, avdeling for fag- og yrkesopplæring, etterlyste flere skolerepresentanter på BNLs opplæringskonferanse.

- Vi er tre representanter fra Utdanningsdirektoratet her i dag, men bare 2 skoler er representert. Det burde være mange flere, sa Kristiansen i sitt innlegg.

Kristiansen kom i sitt foredrag inn på veiledning av lærlinger og tilbakemeldinger som gis underveis i utdanningen. Han presenterte prinsipper for vurdering av lærlinger og mener det er viktig at

* det må være tydelige mål og kriterier

* tilbakemeldinger sier noe om kvaliteten på arbeidet eller presentasjonen

* det gis råd om forbedring

* eleven involveres i eget arbeid gjennom vurdering av eget arbeid og egen faglig utvikling

Det er spesielt viktig at eleven, lærlingen og lærekandidaten vet hva som er målene for opplæringen og hva som vektslegges i vurderingen av kompetanse. Dette punktet er nytt i opplæringsloven, paragraf 3-2.

- Når vi snakker om vurdering skal vi se på helheten. Det er de samlede kompetansemålene for faget som skal vurderes. Kompetansemålene hører sammen, påpeker Kristiansen.

Han understreket også at det på videregående opplæring ikke er slik at vi skal ha gruppevurderinger av elevene der 10% skal ha A og man bruker opp de gode karakterene.