Etterlyser entreprenører

Samferdselsskolen etterlyser flere entreprenører og utvider derfor søknadsfristen til 15.juni.

– Rådgivende ingeniører og byggherrene ser ut til å dominere i søknadsrunden. Når vi nå utsetter søknadsfristen til 15. juni er det fordi vi håper å få inn langt flere entreprenører. Vi vil ha flere erfarne folk fra både bygging, drift og vedlikehold inn på Samferdselsskolens første kull, ettersom deltakerne kommer til å spille en så viktig rolle i læringspotensialet, sier prosjektleder for Samferdselsskolen, Odd Erling Botn, som også håper at konsulentene og byggherrene fortsetter å sende inn søknader.

 – Ingenting er avgjort før alle søknadene er behandlet, lover han.

 Etter at vegdirektøren, jernbanedirektøren og de øverste lederne i EBA, RIF, FAV og MEF lanserte Samferdselsskolen 28.april, har interessen vært stor.

 – Besøksstatistikken på www.samferdselsskolen.no, samt alle henvendelsene vi har fått på både e-post og telefon viser at dette er et etterlengtet tilbud, sier Botn. Han tror Samferdselsskolens potensial er bakgrunnen for den store interessen.

 – Målet med Samferdselsskolen er å optimalisere veg- og jernbaneprosjekt for alle involverte parter. Vi tror det er svært mye å hente på bedret kommunikasjon, forståelse og samhandling mellom alle faser og aktører i prosjektene, fra planlegging og prosjektering, via bygging til drift og vedlikehold av veg- og jernbaneanlegg, forklarer Botn.

 Samferdselsskolen legger opp til fem tredagerssamlinger i skoleåret 2010-2011, der deltakerne skal få en rekke foredrag fra noen av landets fremste innen nytenking i komplekse prosjekt. Deltakerne skal derimot stå for mye av læringspotensialet ved å bidra med sine erfaringer.

 – Deltakerne blir satt sammen i tverrfaglige grupper på tvers av bakgrunn. Disse gruppene skal jobbe med oppgaver under, og spesielt mellom, samlingene. Oppgavene vil i høyeste grad utfordre deltakerne på realistiske problemstillinger man møter i veg- og baneprosjekt, og mye av læringen vil komme fra arbeidet med å oversette teori fra forelesningene til praksis i dette arbeidet, sier Botn.