1 700 mill til vei og bane ubrukt i 2009

Landsmøtet i Maskinentreprenørenes Forbund (MEF) mener det er uakseptabelt at pengene som er bevilget til veg og bane ikke blir brukt opp. Nesten 1700 millioner kroner på budsjettene til Statens vegvesen og Jernbaneverket i 2009 er ikke benyttet.

Infrastrukturen MÅ prioriteres

MEF er dypt bekymret for manglende prioritering av infrastrukturen i samferdselssektoren og ber Stortinget om å løsne Finansdepartementets grep om investeringene i samferdselssektoren. Norsk næringsliv lider av en infrastruktur som ikke fungerer. Venting og forsinkelser koster det norske samfunnet store årlige summer. Landets konkurranseevne svekkes.

Landsmøtet konstaterer at det er stor ledig kapasitet i anleggsbransjen i dag. Men hvis det ikke legges langsiktige troverdige finansieringsplaner for å øke omfanget av investeringer og vedlikehold, vil bransjen tilpasse seg og redusere kapasiteten. Da vil det ta lang tid å bygge opp kapasiteten den dagen politikerne bestemmer seg for å øke utbyggingstakten.

Til tross for løfter om mer penger til utbygging av veger og jernbane går utviklingen altfor sent. Etterslepet på vedlikehold øker også hvert eneste år til tross for politiske løfter om det motsatte. Landsmøtet mener Finansdepartementets systematiske nedprioritering av samferdselssektoren har ødelagt infrastrukturen i jernbanen og truer med å gjøre det samme i vegsektoren. Landsmøtet mener det derfor er nødvendig å finansiere utbygging av store og viktige veg og baneprosjekter utenfor statsbudsjettet.

Alle samfunnsøkonomisk lønnsomme prosjekter i NTP 2010-2019 må forseres og bygges ut raskere. Statens vegvesen og Jernbaneverket må få frihet og ansvar til å finansiere slike prosjekter utenfor de årlige budsjetter, for eksempel ved at det etableres egne statlige aksjeselskaper som skal gjennomføre denne utbyggingen.

 Å løfte alle de samfunnsøkonomisk lønnsomme prosjektene ut av budsjettet og sikre disse en helhetlig finansiering, vil ytterligere styrke lønnsomheten i prosjektene. MEF mener dette vil gi mer kostnadseffektiv og rasjonell utbygging, bedre forutsigbarhet og mer veg og bane for pengene. Dette vil sikre en bedre utnyttelse av kapasiteten i anleggsbransjen.

 Landsmøtet mener en helhetlig finansiering kan sikres ved å overføre finanskapital fra Statens pensjonsfond utland, til realkapital i lønnsom veg- og baneinfrastruktur, eller lånefinansiere.

 En rekke europeiske land – blant annet Sverige og Østerrike – har systemer for lånefinansiering av store utbygginger av veg og jernbane. Landsmøte mener at det aldri vil komme et løft i moderniseringen av norsk infrastruktur hvis ikke myndighetene er villig til å tenke nytt.

For å få fram og synliggjort alle samfunnsøkonomisk lønnsomme veg- og baneprosjekter, mener Landsmøtet det bør opprettes et ”Teknisk beregningsutvalg for samferdselssektoren”. Et slikt utvalg bør være sammensatt av eksperter fra fagmiljøene og fra bransjen og skal anbefale overfor regjering og Storting hvilke prosjekter som skal prioriteres.

 

 

Behovet for bedre veger og modernisering av jernbanen er stort. Budsjettene er i utgangspunktet for små. Når disse budsjettene ikke blir brukt opp, får dette negative konsekvenser for veg – og jernbanenettet i Norge. 

MEF har aldri målt så stor ledig kapasitet i anleggsbransjen som høsten 2009. Deler av arbeidsstyrken har vært permittert i løpet av 2009. Det er oppsiktsvekkende at de offentlige budsjettene ikke blir utnyttet fullt ut. 

I følge handlingsplanene til Statens vegvesen og Jernbaneverket er det mange prosjekter – både store og små – som skal gjennomføres i 2011 og i påfølgende år. I 2010 har MEF registrert at det tar tid før anbudene kommer ut. Første kvartal var det betydelig færre anbud ute enn på samme tidspunkt i fjor til tross for betydelig økning i budsjettene. Landsmøtet i MEF er urolig over situasjonen og stiller spørsmålstegn ved om det er for liten planleggingskapasitet og gjennomføringsevne. 

Landsmøtet i MEF mener at det er viktig å bruke alle muligheter til å effektivisere planleggingsprosessene slik at disponible midler brukes opp og ber om at myndighetene tar tak i dette.

 MEF-bedriftene i anleggsbransjen har kapasitet til å utføre arbeid for de pengene Statens vegvesen og Jernbaneverket ikke klarer å bruke opp.