En standardkontrakt for de spesielt interesserte?

For større bygge- og anleggskontrakter på land der entreprenører utfører arbeid for en byggherre, har vi siden august 1991 hatt et standarddokument benevnt NS 3430. Denne standarden har vært til revisjon av en komité over en periode på 7 år. Nå har endelig komiteen blitt ferdig med sitt arbeid.

Av partner/advokat Heikki Giverholt, Simonsen Føyen Advokatfirma DA En ny bygge- og anleggskontrakt trer i kraft 1.3.04. Benevnelsen er NS 8405. Den vil erstatte NS 3430. NS 8405 vil som NS 3430 gjelde for de bygge- og anleggssaker der byggherren skal levere det vesentlige av tegninger, beskrivelser og beregninger. Min bekymring på vegne av det store antall små og mellomstore entreprenører og byggherrer, så vel offentlige som private, er at NS 8405 i praksis vil få det samme bruksområde som NS 3430 har i dag. Det står i NS 8405 pkt. 1: Standarden er egnet for kontraktsforhold der prosjektets omfang eller organisering tilsier behov for strengt formaliserte varslingsprosedyrer og utstrakt plikt til samordning med andre aktører. Dette vil primært gjelde de store prosjektene som f.eks. Gardermoen, Rikshospitalet o.l. Både byggherren og entreprenøren forventes i en NS 8405-kontrakt å ha en organisasjon som evner å administrere de formaliserte varslingsreglene som følger av standardkontrakten. Varslingsreglene er sentrale for begge parter i kontraktsforholdet for at de skal få fremmet og akseptert berettigete krav på vederlagsjustering og fristforlengelse. Hvis varslingsreglene ikke følges, er utgangspunktet, både etter NS 3430 og NS 8405, at man taper sine ellers berettigede krav. Det er derfor avgjørende for begge parter i kontraktsforholdet at de har en organisasjon som fanger opp de forhold som berettiger til vederlagsjustering og fristforlengelse og får varslet slike krav innen de frister som fremgår av standardkontrakten. Det store flertall av norske entreprenører er av en slik størrelse at de ikke har en slik administrasjon. De fleste små og mellomstore entreprenører har en minimal kontor- og prosjektadministrasjon. Daglig leder vil ofte være med i produksjonen selv i større og mindre grad. Tilsvarende har de fleste byggherrene heller ikke ha en fast administrasjon på et nødvendig nivå for å klare gjennomføringen av en kontrakt basert på NS 8405. Teknisk etat i en gjennomsnittlig norsk kommune vil ha en rekke andre oppgaver enn gjennomføringen av et aktuelt byggeprosjekt. Dette tilsier at etaten ikke kan fokuseres fullt og helt på oppfølgingen av byggeprosjektet. Selv om kommunen engasjerer en ekstern konsulent, vil det normalt i byggeprosjektets budsjett ikke ligge inne at vedkommende skal ha en løpende, daglig oppfølging av prosjektet på det nivå som kreves etter NS 8405. Dette forholdet fanges opp av i NS 8405 pkt. 1, annet avsnitt, der det heter: I kontraktsforhold hvor det pga. organisering eller omfang av prosjektet ikke er slike behov, er NS 8406 forenklet bygge- og anleggskontrakt klart mer egnet. Dette var også situasjonen for NS 3430 selv om det der ikke uttrykkelig ble henvist til den tilsvarende forenklede standarden benevnt NS 3408. Problemet er imidlertid at dette ikke ble fulgt opp av bransjen, verken byggherre- eller entreprenørsiden i praksis. Til tross for at man ved siden av NS 3430 i dag har en forenklet standard benevnt NS 3408, er denne i forholdsmessig liten grad benyttet. Dette til tross for at den har regler for varsling av krav om vederlagsjustering og forlenget byggetid som i langt mindre grad enn NS 3430 medfører at byggherren eller entreprenøren taper sine rettigheter kun fordi formelle regler ikke følges. Ordlyden i NS 3408 er på dette punkt langt mer skjønnsmessig enn i NS 3430. Allikevel har entreprenørsiden bestående av små og mellomstore entreprenørbedrifter i praksis valgt å bruke NS 3430. Dette gjelder også byggherrer, spesielt offentlige byggherrer som i forbindelse med sine anbuds-/tilbudskonkurranser har lagt til grunn at NS 3430 skulle få anvendelse på kontraktsforholdet. For entreprenøren som har deltatt i konkurransen, har det i praksis vært umulig å introdusere NS 3408 som et alternativ uten å stå i fare for å bli forkastet. Jeg tror at organisasjonene som representerer byggherrer og entreprenører har en stor jobb å gjøre i denne forbindelse. Komiteen som har utarbeidet NS 8405 har bestått av en rekke slike organisasjoner som f.eks. Kommunenes Sentralforbund, Norges Bygg- og Eiendomsforening på byggherresiden og Entreprenørforeningen-Bygg og Anlegg, Maskinentreprenørenes Forbund, Norges Byggmesterforbund blant andre på entreprenørsiden. Disse organisasjonene bør følge opp det som fremgår av NS 8405 pkt. 1 om virkeområde og innprente sine medlemmer at NS 8405 kun skal brukes i de få store prosjektene som man har her i landet. For de fleste andre prosjekter, som i antall er mange, bør NS 8406 brukes. Dette er i samsvar med intensjonene til komiteen som har utarbeidet den nye NS 8405 jfr. ovenfor. Konklusjonen er derfor klar. La NS 8405 bli en kontraktsdokument for de få (i antall) bygge- og anleggsprosjektene og ikke for de mange! ***