Avinor savner avklaring om tredje rullebane på OSL

Regjeringen gir i Nasjonal Transportplan, NTP, ingen signaler om at de vil båndlegge arealer for bygging av en tredje rullebane på OSL, Oslo Lufthavn Gardermoen.

Muligheten for å bygge en tredje rullebane på OSL er en svært viktig sak for utviklingen av norsk lufttrafikk i fremtiden, sier administrerende direktør Randi Flesland i Avinor. - Samfunnet har lagt ned betydelige investeringer i Oslo Lufthavn Gardermoen, og lufthavnen har en sentral funksjon i det nasjonale transportmønsteret. Beregninger av trafikkutviklingen viser at Gardermoen kan få behov for en tredje rullebane. Det er derfor av stor betydning at det snarest mulig blir tatt beslutning om å båndlegge aktuelle arealer på Gardermoen til dette formålet, slik at lufthavnen ikke blir bygget inn. Dette er nødvendig for å sikre handlefrihet i fremtiden, sier administrerende direktør Randi Flesland. Hun setter til lit til at dette blir tatt med i den videre behandling av NTP i Stortinget. I NTP uttrykker Regjeringen at den vil analysere trafikantnytten av å åpne Rygge for sivil kommersiell lufthavndrift i forhold til nødvendige nyinvesteringer i infrastruktur og konsekvenser for utnyttelse av allerede etablert infrastruktur på Oslo Lufthavn, Gardermoen, og Sandefjord lufthavn, Torp. - Vi er overrasket over at Regjeringen velger å vurdere videreutviklingen av infrastrukturen på hovedflyplassen opp mot Rygge og Torp, sier Randi Flesland. Avinor er bekymret over at Regjeringen nok en gang undervurderer investeringsbehovene i regionalnettet. I NTP legger Regjeringen opp til offentlig kjøp av tjenester i regionalnettet i størrelsesorden 300 mill. kroner pr. år. Avinor har i innspill til statsbudsjettet for 2005 synliggjort behov som ligger rundt 100 mill. kroner høyere, og dette har direkte sammenheng med investeringsbehov knyttet til nye sikkerhetskrav. Avinor tar til etterretning at Regjeringen går inn for at Narvik lufthavn, Framnes, legges ned når dagens anbudskontrakt går ut 31. mars 2006. Avinor tar også til etterretning at Regjeringen vil legge ned anbudsruten Leirin-Gardermoen og tar sikte på at Fagernes lufthavn, Leirin, skal drives videre som charterflyplass og at overdragelse til andre eiere enn Avinor vil bli vurdert. -Vi utvikler og driver lufthavnene i regionalnettet i henhold til de tjenester staten ønsker å kjøpe, sier Randi Flesland, som for øvrig er tilfreds med at Regjeringen i NTP gir uttrykk for en generell forståelse for de utfordringene opprettholdelsen av lufthavnstrukturen utgjør. Kontaktpersoner i Avinor: Administrerende direktør, Randi Flesland, mobiltelefon: 911 01 420 Kommunikasjonsdirektør, Ove Narvesen, mobiltelefon 41 300 200 Divisjonsdirektør, regionale lufthavner, Margrethe Snekkerbakken, mobiltelefon: 901 19 245 Administrerende direktør, Oslo Lufthavn AS, Nic Nilsen, mobiltelefon: 915 57 001 Avinor AS eier og driver 46 lufthavner i Norge og er ansvarlig for kontroll av luftrommet, både for sivile og militære fly. Avinor er et aksjeselskap heleid av staten. Oslo Lufthavn AS er heleid datterselskap av Avinor AS. Selskapet er selvfinansierende og rundt to tredjedeler av inntektene kommer fra salg av tjenester til flyselskapene og en tredjedel fra kommersielle aktiviteter på lufthavnene. Staten kjøper tjenester av Avinor på de regionale lufthavnene. Avinor AS er organisert i en konsernstab og fire divisjoner. De fire divisjonene er: Flysikring, Store lufthavner, Mellomstore lufthavner og Regionale lufthavner. Lufthavnsjefen har et delegert ansvar for driften og resultatet på den enkelte lufthavn.