Anleggsstart på Ualand kryssingsspor

Eksisterende kryssingsspor på Ualand stasjon på Sørlandsbanen som i dag er 407 meter, skal forlenges med ca 300 meter i retning Kristiansand. Arbeidene med hovedentreprisen på Ualand startet opp i forrige uke.

Hovedentreprisen på Ualand kryssingsspor som utføres av ECO Bygg AS, omfatter grunnarbeider og konstruksjoner for utvidelsen av kryssingssporet.

I tillegg omfatter entreprisen blant annet etablering av ny overgangsbru for den kommunale vegen over jernbanesporet, fundamenter for ulike jernbanetekniske installasjoner, etablering av en 200 meter lang støyskjerm mot jernbanesporet og støydempingstiltak på berørte boliger.

Kontrakten med ECO Bygg AS har en verdi på 18 millioner kroner eks mva. Grunnarbeidene skal ferdigstilles innen 20. oktober i år.

Dårlige grunnforhold og dårlig fundamentering av eksisterende hovedspor vil medføre omfattende tiltak for stabilisering i anleggsperioden. Det vil være nødvendig å sette en ca 150 meter lang spunt mellom eksisterende spor og byggegrop.

Øvrige arbeider

De jernbanetekniske arbeidene er delt inn i tre entrepriser. De forberedende jernbanetekniske arbeidene og sporlegging utføres av Jernbaneverket Drift, med bistand fra Baneservice til etablering av KL-fundamenter. Entreprenør jernbanetekniske elektroarbeider er foreløpig ikke avklart.

Bakgrunn for prosjektet

Jernbaneverket skal i løpet av de neste ti årene forlenge en rekke eksisterende kryssingsspor og bygge flere nye kryssingsspor rundt om i landet. Målet med dette er å øke kapasiteten på det eksisterende jernbanenettet både for gods- og persontransport.

Jernbaneverkets godsstrategi

Transport av gods med jernbane har økt kraftig i Norge de senere årene. Jernbaneverket har utarbeidet en strategi som beskriver tiltak som vil være nødvendige for å muliggjøre en ytterligere vekst i godstransport på jernbane. Siktemålet er å bygge ut kapasiteten på hovedstrekningene mellom de store byene slik at godsmengden kan dobles innen 2020 og økes med tre ganger innen 2040.

Ett av de viktigste tiltakene for å nå dette målet er å forlenge eksisterende og å bygge nye kryssingsspor slik at strekningen kan trafikkeres av 600 meter lange godstog.

Sørlandsbanen er prioritert

Et viktig grep i Jernbaneverkets godsstrategi er å ferdigstille én og én banestrekning av gangen, og Sørlandsbanen er pekt ut som den første banestrekningen som skal ferdigstilles for doblet kapasitet.

Forlengelse av Ualand kryssingsspor er ett av tiltakene på Sørlandsbanen. I tillegg er forlengelse av kryssingssporene på Nodeland, Ogna, Vigrestad, Nærbø og Bryne prioritert.