Stor risikoreduksjon i byggenæringen

Tallet på dødsulykker i arbeidslivet er gått kraftig ned over tid, men ikke i alle bransjer. Arbeidstilsynets tall tyder på at byggenæringen har hatt den største risikoreduksjonen, mens transportbransjen står på stedet hvil.

I 1972 registrerte Arbeidstilsynet tre-fire ganger så mange dødsfall i byggenæringen som i transportbransjen, både i absolutte tall og i forhold til antall ansatte. I dag ligger de omtrent på samme nivå. De mest presise anslagene man har for risiko i nyere tid, er fra perioden 2000-2003. Da lå faktisk transport høyere enn byggenæringen, med 4,13 mot 2,86 døde per 100 mill arbeidstimer, skriver Arbeidstilsynet på sine nettsider.

Ikke bare feilrapportering

Det har vært stor underrapportering til Arbeidstilsynets dødsfallsregister. I perioden 2000-2003 som er undersøkt nærmere, var registreringen mest fullstendig for bygg- og anlegg, og mest mangelfull for transport. De siste årene har Arbeidstilsynet gjort mye for å få et mer komplett register. Det er likevel vanskelig å forklare mangelen på nedadgående trend i transport med bedre rapportering.

Noe av den positive utviklingen i tallet på dødsfall totalt, kan vi takke helsevesenet for. Man har fått langt mer effektiv transport og behandling av alvorlige skader, så sjansen for å overleve etter en alvorlig ulykke er mye større enn den var for førti år siden. Når dødstallene per 1000 syssselsatte allikevel ligger stabilt i transportbransjen, kan det derfor til og med tyde på at den reelle risikoen er økende i denne bransjen.

Trøtthet dreper

Europeiske arbeidstidsforskere anser at trøtthet hos fører er den viktigste forebyggbare ulykkesårsaken i transportbransjen, og viktigere enn alkohol og medikamentbruk. I England er yrkessjåfør rangert som det farligste yrket, nest etter gruvearbeider.