Opera-akt i ADT

Som en futuristisk gigantyacht liggende ved kai vil den nye norske operaen fortone seg fra Oslos sjøside om vel fire år.

Snøhetta, prisbelønte arkitekter for biblioteket i Alexandria i Egypt, har designet byggverket ved hjelp av Architectural Desktop (ADT). Den nye norske operaen blir kanskje ikke like spektakulær som sin kollega i Sidney, men like fult meget spesiell, grensesprengende og vel verdt et besøk når den tid kommer. Etter planen skal den stå ferdig høsten 2008. Prislapp: 3 milliarder kroner. Etter planen I dag er det ikke mye som minner om en ny opera i Bjørvika. Stedet er en delvis utgravd byggetomt. Før byggingen starter på slutten av året legges en 26.000 kvadratmeter stor betongsåle over pælene som skal holde operabygget oppe. Snøhetta Arkitekter, sammen med en rekke rådgivende ingeniører er nå i fasen for den viktige detaljprosjekteringen av bygget. Rommene skal gis innhold og detaljer. Den nye fasen endrer jobben til de rundt tjue arkitektene som har arbeidet heltid med prosjektet hos Snøhetta de tre siste årene. Tusenvis av tegninger skal tilpasses detaljtegninger fra bygningsingeniører, vvs- og el-ingeniører, teater- og akustikkteknikere, med flere. Streng metodikk All prosjektering gjøres med basis i Snøhettas 3D-modell designet i Autodesk Architectural Desktop. Organisering av den digitale arbeidsflyten er det Garnes Data Consulting som har stått for. - Objektorientert 3D-modellering kombinert med streng prosjekteringsmetodikk er den røde tråden i prosjektet, forteller konsulent Krystian Dolatowski. - Et strengt malsystem, sentralt bibliotek med standardkomponenter, global oppdatering av objekter, og standardiserte kommunikasjonsformater, gir god kontroll og kvalitetssikring av prosjektet. Arbeidsstrukturen stiller store krav til alle parter i prosjektet, men er nødvendig for å komme i mål, sier han. - Utfordringen fremover blir å gå fra planlegging til oppfølging, sier Tarald Lundevall, som leder arbeidet med operaen i Snøhetta. - I løpet av det neste året skal vi gradvis bevege oss fra tegnebrettet til kontroll på byggeplassen. Statsbygg annonserer i år de fleste store jobbene for å få bygd operahuset. Første akt i selve byggeprosessen er grunnsteinsnedleggelsen til høsten. Forbinder by og fjord Mange nye byggverk rundt om i verden er kanskje mer skulpturelt fantasifulle enn Norges nye opera. Men Snøhettas vinnerdesign har fått mange superlativer: nytenkende, poetisk, stilfullt, grensesprengende og forenende... Sikkert er det i et hvert fall at designet bidrar til å binde by, land og sjø sammen. Operaen vil formelt stige opp av vannet og forsterke bykjernens tilhørighet til fjorden. Bygningskroppen med sin skrånende takflate, strekker seg fra sjøen og opp mot byens tak. Bygget har autoritet uten å være påtrengende. Designet er rent og stilfullt. Operaen blir definitivt et naturlig midtpunkt i det offentlige rom i Bjørvika. Den Nye Norske Opera blir ikke bare et usedvanlig byggverk, men også et usedvanlig variert hus med saler, scener, prøverom, garderober, publikumsområder, kontorer, verksteder, tekniske rom, mm. Alle med sine helt spesielle krav. Selve operabygningen er 200 meter lang, 120 meter bred, og det flate taket er 22 meter høyt. Det høyeste punktet er scenetårnet som rager 35 meter, like høyt som naboen, Hotel Opera. Det store offentlige rommet foran, hvor det også kommer kafeer og restauranter, vil bli dominert av en gigantisk, litt guggenheim-aktig trevegg. Veggen er planlagt å bli et ornament i seg selv. 30 millioner kroner er avsatt til utsmykking av operabygget. Kunstnere skal konkurrere om utsmykkingen. Selve operasalen blir en klassisk, intim og stilren sal med fokus på akustikk og nær kontakt mellom publikum og scenen. Det skal satses både på nye teknikker og materialer, og klassiske skulpturer og uttrykk. Sceneteppet skal gjenspeile det 21. århundre. Operaens første akt nærmer seg virkelighet. Oslos og Norges befolkning kan glede seg.