Hele strekningen på 14,1 kilometer vil få en traséføring og en tunnelprofil som er tilpasset framtidig togtrafikk med fart opptil 250 kilometer i timen og forbikjøringsspor gjennom Holmestrand stasjon. Om lag 12,3 kilometer vil ligge i tunnel.
Kostnadsrammen for prosjektet er 5,72 milliarder kroner.
Løsningen med Holmestrand stasjon i fjell vil føre til større kapasitet for tografikken. Denne løsningen frigir dessuten areal i Holmestrand sentrum.
En sammenhengende utbygging av hele strekningen betyr at prosjektet blir ferdig og kan tas i bruk tre år tidligere enn ved en løsning med utbygging i to etapper. Alternativet med etappevis utbygging omfatter bygging av Holm-Holmestrand som første etappe og Holmestrand-Nykirke med Holmestrand stasjon i dagen som andre etappe.
I statsbudsjettet for 2010 er det satt av 280 millioner kroner til prosjektet. En eventuell byggestart i sommar er avhengig av kvalitetssikringen av prosjektet og resultatet av denne.
Samferdselsdepartementet vil komme tilbake til saken i forbindelse med budsjettforslaget for 2011.