Omlegging av trafikkstasjonene på Østlandet

Statens vegvesen Region øst foreslår å endre strukturen for trafikkstasjoner på Østlandet.

Arbeidet er en del av omstillingen i Statens vegvesen hvor alle regionene på oppdrag fra Vegdirektoratet skal se på antall og lokalisering av trafikkstasjonene.  Alle regionene skal på oppdrag fra Vegdirektoratet se på antall og lokalisering av trafikkstasjonene. I dag er det 18 trafikkstasjoner i regionen.  I forslaget fra ledelsen i regionen skal det være fem komplette trafikkstasjoner. De skal utføre alle tjenester innen førerkort, førerprøver, registrering og bilteknisk. (Grålum/Sarpsborg, Risløkka/Oslo, Hunndalen/Gjøvik, Tynset og Otta)   Stasjonene på Billingstad/Asker, Lillestrøm, Hamar og Lillehammer foreslås videreført som mindre omfattende trafikantenheter. De skal utføre førerprøver, utstede førerkort, vognkortutskrifter, enkle registreringsoppgaver og prøveskilt. En nærmere utredning vil avgjøre om Kongsvinger skal være trafikkstasjon eller trafikantenhet. På Jessheim og Husum/Løten legges det opp til kjøretøytekniske enheter. På Fagernes er det forslag om servicekontor eller trafikantenhet.   Trafikkstasjonene i Drøbak, Mysen, Brandbu og Elverum legges ned. Samferdselsdepartementet har tidligere bestemt å samle trafikkstasjonene i Fredrikstad, Moss og Halden på Grålum hvor det skal bygges et nytt anlegg.   Moderniseringen av trafikkstasjonene gjør at Region øst frigjør ressurser til kontroll av blant annet tunge kjøretøy på de mest trafikkerte veiene i regionen.   - Etter omleggingen skal vi bli mer synlige ute på veiene. Vi kan styrke kontrollen av vogntog. Det gjelder sikring av last, bremser, kjøre- og hviletid.  Vi kan også gjennomføre flere bilbeltekontroller. Det er viktig for trafikksikkerheten, sier regionvegsjef Sidsel Sandelien.   Omleggingen av trafikkstasjonene er et ledd i omorganiseringen av Statens vegvesen på Østlandet. I dag er det 372 årsverk ved trafikkstasjonene. 30-50 årsverk blir borte når omleggingen er gjennomført. Det blir først klart hvem dette er i november.   Den nye strukturen gjør at regionen på sikt vil spare minst 20 millioner kroner i året i drift.   - Dette er penger vi i stedet skal bruke ute på veiene til trafikksikkerhet, sier Sandelien.   Hun beklager at folk rundt Elverum,  Brandbu, Mysen, Drøbak, Moss, Halden, Fredrikstad og eventuelt Fagernes må reise noe lengre når de skal ta førerprøven. - Førerkort tar de aller fleste en gang i livet. Når omleggingen gir mer til trafikksikkerhet bør det være en pris det er verdt å betale, sier hun.     De ansatte er orientert om forslaget. Det er Vegdirektoratet som avgjør saken endelig. Forslag til ny struktur · Tynset- trafikkstasjon · Otta-trafikkstasjon · Risløkka-trafikkstasjon · Hunndalen/Gjøvik-trafikkstasjon · Grålum/Sarpsborg -trafikkstasjon · Fagernes - serviceenhet eller trafikantenhet. · Husum/Hamar - kjøretøyenhet. · Hamar - trafikantenhet på distriktsvegkontoret. · Lillehammer - trafikantenhet på distriktsvegkontoret · Kongsvinger trafikantenhet eller trafikkstasjon · Jessheim - kjøretøyenhet og eventuelt tungbilførerprøver · Kjeller - trafikantenhet · Billingstad - trafikantenhet · Elverum - legges ned · Brandbu - legges ned · Drøbak - legges ned · Mysen - legges ned · Fredrikstad-legges ned · Moss legges ned · Halden- legges ned