Et konstruktivt innspill

Det forslaget NHO legger frem om utbygging av et nytt intercity-triangel er et godt og konstruktivt innspill i jernbanedebatten. I stedet for å klatte ut bevilgninger litt her og litt der – må man nå ta et samlet og moderne grep. Dermed kan jernbaneproblemene i Østlandsområdet løses innen rimelig tid. Bruker vi handlingsregelen i forhold til olje- og gassinntektene slik Stortinget har vedtatt, har vi ingen problemer med å skaffe de pengene en slik jernbaneutbygging vil koste.

 

Det er et smart og fremtidsrettet konsept NHO legger frem. Det at man kan få en etappevis utbygging gjør at vi også kan ha tilstrekkelig kapasitet til å gjøre denne jobben med landets egne konsulenter og entreprenører.

Vi har ingen tid å miste – og nå får vi se om politikerne har handlingsevne eller om de fortsetter med tomt prat. Her har politikerne fått en grei sak – og nå er det opp til politikerne å sette planene ut i livet.

Men da er det viktig at alle gode krefter jobber sammen. Alt for ofte stopper slike saker i planfasen. Det er ingen enkel sak å bygge noe som helst i våre dager på grunn av alle hensyn man skal ta. Det er mange ”bøyger” man møter ute i samfunnet. Mange byråkrater, pressgrupper og andre verner om sine særinteresser. Skal man løse en så stor samfunnsoppgave må man ta de overordnede grep.

- Da et bredt Stortingsflertall i 2001 vedtok handlingsregelen ble det bestemt at oljepengene skulle brukes til vekstfremmende investeringer i samferdsel, utdanning/forskning og skattelettelser. Bare 10-12 prosent er gått til de formålene Stortinget bestemte. Nå bør samferdsel virkelig prioriteres i tråd med Stortingets vedtak, sier Bernander. Vi er helt på linje med Bernander i denne saken.