Togtriangel på 15 år

Med smartere og raskere utbygging kan vi få et nytt intercitytriangel ferdig til 2025, viser beregninger NHO har fått gjort.

Hoveddelen av det nye intercitytriangelet mellom Halden, Lillehammer og Skien kan stå ferdig allerede i 2020. Et høyhastighetsspor på hele triangelet kan realiseres innen 2025. Det viser et notat som er utarbeidet for NHO av Bjørn Sund (Advansia).

Effekten av et slikt høyhastighetstriangel blir dramatisk kortere reisetid – på mange strekninger halvert. Det gir også redusert miljøbelastning og et stabilt togtilbud med innsparinger både for befolkning og næringsliv.

Forutsigbarhet

Forutsetningen er at det etableres en bred politisk enighet om en ny langsiktig satsing – med tilhørende finansiering. Det er nødvendig for å skape forutsigbarhet for entreprenørene.

- Statsministeren har gitt positive signaler om økt satsing på jernbanen, senest i Aps landsstyremøte 22. april. Her er vårt innspill for en mer offensiv satsing, sier John G. Bernander, administrerende direktør i NHO.

- Vi mener utbygging av intercitytriangelet er en forutsetning for å kunne håndtere den kraftige befolkningsveksten som kommer i østlandsområdet fremover, sier Bernander.

- Uten en kraftig kollektivsatsing får vi en halv million flere biler på veiene. Da sprenges kapasiteten og vi risikerer enorme bilkøer som kveler byene.

Etappevis

Triangelet realiseres gjennom NHOs forslag ved en etappevis utbygging, med anslått total kostnad på ca. 105 milliarder kroner. Med 2010s investeringsnivå, vil det ta omkring 45 år å fullføre en slik utbygging.

Rask utbygging av Intercitytriangelet krever en betydelig økning av jernbaneinvesteringene:

- Da et bredt Stortingsflertall i 2001 vedtok handlingsregelen ble det bestemt at oljepengene skulle brukes til vekstfremmende investeringer i samferdsel, utdanning/forskning og skattelettelser. Bare 10-12 prosent er gått til de formålene Stortinget bestemte. Nå bør samferdsel virkelig prioriteres i tråd med Stortingets vedtak, sier Bernander.