Siste sprenging i ny Eidsvolltunnel

Torsdag 6. mai klokken 15.30 vil hovedutvalgsleder Lars Salvesen i Akershus fylkeskommune fyre av den siste sprengingen for ny Eidsvolltunnel.

Selv om en etter sprengingen kan se gjennom tunnelen, gjenstår fortsatt en del arbeider før vanlig trafikk kan gå gjennom den nye tunnelen.

Siden ordfører Terje Teslo i Eidsvoll kommune fyrte av den første sprengingen torsdag 14. januar, har det blitt fyrt av over 250 sprenginger for å få ett nytt tunnelløp i E6 på Eidsvoll. Når hovedutvalgsleder Lars Salvesen i Akershus fylkeskommune fyrer av sprengingen den 6. mai, vil sprengingsarbeidene med den nye Eidsvolltunnelen være ferdig.

Sprengingsarbeidene etter planen

Sprengingsarbeidene med ny Eidsvolltunnel har i all hovedsak gått etter planen. Kulden i januar skapte imidlertid noen problemer, blant annet fordi det brukes vann ved boring før en sprenging. Likevel skjer gjennomslaget kun få dager senere enn opprinnelig planlagt.

Mye arbeid igjen

Selv om en kan se gjennom tunnelen den 6. mai, vil det først i mars 2011 gå ordinær trafikk gjennom den nye Eidsvolltunnelen. Frem til mars 2011 skal entreprenøren Veidekke bygge et innvendig hvelv, kjørebane, støpe portaler i hver ende av det nye tunnelløpet og montere vifter, lys og sikkerhetssystemer inne i tunnelen.

- Både trafikanter på E6 og beboere i området vil merke at det nye tunnelløpet er sprengt ut. Trafikantene vil merke det ved at det blir slutt på 15 minutters stans i trafikken som følge av sprenging ved Eidsvolltunnelen. Beboerne i området vil merke det ved at det blir mindre støyende arbeider, forteller byggeleder Øyvind Holemark i Statens vegvesen.

Etter gjennomslaget vil det bli fyrt av noen små salver for å få bygget et nytt teknisk bygg for tunnelen. Trafikken på E6 og beboerne i området vil ikke merke særlig til disse sprengingene. Statens vegvesen understreker at det gjenstår en del sprengingsarbeider i forbindelse med utvidelsen av E6 Dal-Boksrud litt sør for Eidsvolltunnelen.

Forbedre eksisterende tunnel

Fra mars 2011 og frem til E6 fra Dal til Minnesund åpner som en firefelts veg med midtdeler i oktober 2011, vil E6-trafikken i begge retninger gå gjennom den nye Eidsvolltunnelen. I denne perioden vil også den gamle tunnelen bli rustet opp. Etter åpningen av firefelts E6 i oktober 2011, vil E6-trafikken i sørgående retning gå gjennom den nye tunnelen og trafikken i nordgående retning gå gjennom eksisterende tunnel.