Vil ha tre nye tunneler

Bomiljøforeningen «Vårt Stavanger» lanserer tunneler som løsningen på byens trafikkproblemer, melder Stavanger Aftenblad.

Foreningen mener at byen savner en helhetsplan når det gjelder trafikkløsninger i sentrale deler av Stavanger, og har utarbeidet sitt eget høringsforslag til Plan 2020 «Eiganestunnelen søndre del. Strekningen fra Bekkefaret nord til kryss med RV 13 Hundvågtunnelen.» Sivilarkitekt Karl Magne Lea har vært konsulent. Forslaget går ut på å bygge et stort toplanskryss på Motorveien like ved Mosvatnet. Fra dette krysset er det tegnet inn tunneler i tre retninger: Mot Madlaveien og videre mot Hundvåg, under Mosvatnet til Tjensvollkrysset og under Vålandhøyden til Lagårdsveien. «Vårt Stavanger» skisserer blant annet følgende fordeler ved den nye trafikkløsningen: Biltrafikk gjennom sentrumsnære byområder samles i traseer forbeholdt motorkjøretøyer, og unngår dermed konflikter med fotgjengere og syklister. Veier og gater som i dag er brukt til hovedårer for biltrafikk, blir frigitt for myke trafikanter. Sentrumsnære områder vil bli mer attraktive for boliger. All biltrafikk mellom østre og vestre bydeler vil gå utenom sentrum. Indre del av Lagårdsveien, Bekkefaret, Løkkeveien, Madlaveien, Henrik Ibsensgate, Kannik og Vålandsparken blir avlastet for biltrafikk.