Boplikten skal håndheves av kommunene

- Det blir ikke lenger lagt bindinger på kommunenes skjønn. De står nå friere til å bruke sine fullmakter på dette området. Det er viktig at dette blir brukt bevisst til å utvikle bygdene og kommunene, sier landbruksminister Lars Sponheim.

Kommunene har fått utvidet sin myndighet, og har fra 1.1.2004 avgjørelsesmyndighet for de aller fleste saker etter konsesjonsloven, jordloven og skogbruksloven. Et nytt rundskriv fra Landbruksdepartementet om bo- og driveplikt opphever tidligere bindinger som var lagt på skjønnsutøvelsen kommunene skal utøve i disse sakene. Mens regelverket tidligere inneholdt svært mange retningslinjer for skjønnsutøvelsen, skal kommunene nå utøve det frie skjønn, og har gode muligheter for å gjøre lokale tilpassinger innenfor lovens rammer. Kommunene skal utøve lokalt skjønn og forvalte de landbrukspolitiske virkemidlene innen rammene av nasjonal politikk. I saker om boplikt er lokal forankring av skjønnet viktig, sier landbruksminister Lars Sponheim. Rundskrivet skal være et verktøy for kommunene i arbeidet med disse sakene. Det gjennomgår rettsreglene på området og gir informasjon om hvordan saksbehandlingen bør legges opp. Ospeltdommen EF-domstolen avsa 23.9.2003 en dom om boplikt på en landbrukseiendom i Østerrike, den såklate Ospeltdommen. Det har vært en del oppmerksomhet omkring denne dommen også her i landet, og den er kommentert i dette rundskrivet. Dommen er ikke til hinder for å videreføre tidligere regler om bo- og driveplikt. En konsekvens av dommen er imidlertid at praksis må endres slik at det skal legges vekt på en individuell vurdering av om det er nødvendig å opprettholde lovens utgangspunkt som er personlig boplikt, eller om formålet med boplikten kan nås når andre enn eieren bor der.