- Veginvesteringene nedprioriteres

- Nasjonal Transportplan 2006-2015 gir ikke det løftet som skal til for å nå en mer optimal situasjon i vegsektoren, sier administrerende direktør i Maskinentreprenørenes Forbund, Trond Johannesen.

Han mener det imidlertid er positivt at regjeringen foreslår økte rammer for trafikktilsyn, drift og vedlikehold av riksveger. - Dette vil bedre trafikksikkerheten og fremkommeligheten på norske veger, sier Johannesen. Han sier videre at rammer til trafikktilsyn og vedlikehold imidlertid ikke bør gå ut over riksveginvesteringene. - I en nylig utgitt rapport fra Sintef påpekes nettopp at det er betydelige gevinster for samfunnet å investere mer i veg. I NTP 2006 - 2015 er de årlige rammene til riksveginvesteringer 700 millioner kroner lavere enn i inneværende handlingsprogram for 2002-2005 og det lover ikke bra. Veginvesteringene er ikke i samsvar med trafikkveksten på norske veger. Dette medfører økte transportkostnader for næringslivet. Stortinget må sørge for et løft i rammene for vegformål, sier Johannesen. MEF mener planrammen til vegformål må økes med vel 1 milliard kroner per år. - Det vil gi rom for nyinvesteringer også i planperioden 2006-2009. Situasjonen i vegsektoren i dag tilsier at investering i riksveger er samfunnsøkonomisk lønnsomt, understreker Johannesen.