NHO skuffet over lave investeringsrammer til vei

- Når veiinvesteringene ikke samsvarer med trafikkveksten, skaper det over tid økte transportkostnader for næringslivet sier seniorrådgiver Grete Karin Berg i NHO.

I Stortingsmeldingen om Nasjonal transportplan, legges forslaget til bevilgninger for riksveiinvesteringer nesten 700 mill. kroner lavere pr. år enn handlingsprogrammet for inneværende periode. NHO mener det i liten grad tas høyde for avstandshandicapet bedrifter i Norge sliter med overfor konkurrentlandene/markedene, EU-utvidelsen østover og målet om å opprettholde en sterk konkurranseutsatt sektor. - Det er positivt at Regjeringen vil fjerne noen problematiske flaskehalser i stamveiene og løse trafikale utfordringer i de største byene. Vår hovedinnvending er at de økonomiske rammene er for lave slik at for få prosjekter realiseres og utbyggingen går for tregt. Flere viktige prosjekter blir ikke ferdige i denne planperioden heller. Det gjelder blant gjenstående flaskehalser på E18 Oslo-Ørje, deler av E18 Oslo-Kristiansand og deler av E6 ut fra Oslo og i Nordland. Stamveiene er viktige forbindelseslinjer mellom landsdelene i Norge og ikke minst viktige for transporten inn og ut av landet. Vi oppfordrer Stortinget til å ta tak i stortingsmeldingen om Nasjonal transportplan med perspektiver knyttet til landets verdiskaping og fremtid. Stortinget skal legge føringer for byggingen av infrastrukturen i de kommende 10 årene og bør da vektlegge de hensyn veiene, flyplassene, jernbanen og sjøtransporten/havnene skal tjene for å møte økende konkurranse og globalisering. Bruk transportplanen som et aktivt virkemiddel for økt verdiskaping! Dette krever også at Stortinget følger opp planen ved behandlingen av de årlige statsbudsjett gjennom å bevilge de midlene Stortinget selv har lovet. På denne måten kan vi unngå frustrerende etterslep og mistillit til Nasjonal transportplan som verktøy for gjennomføring av samferdselsprosjekter, sier Berg.