- Kostnadene for næringslivet øker

- NTP har etter næringslivets mening, ingen ambisjoner om å dekke opp for infrastrukturbehovet til befolkning og næringsliv, sier direktør i Transportbrukernes Fellesorganisasjon, Jan-Terje Mentzoni.

Han sier videre at samferdsel ikke har vært et prioritert satsingsområde, verken for denne eller foregående regjeringer. - Stortingsmeldingen om Nasjonal Transportplan 2006-2015 legger opp til at denne tendensen skal fortsette, sier Mentzoni. Transportbrukernes Fellesorganisasjon mener de økonomiske planrammene for perioden 20062015 ligger langt under det som er nødvendig for å gjennomføre en sterkt ønskelig utbygging med hensyn til framkommelighet, sikkerhet og miljø. I Stortingsmeldingen legges forslaget til bevilgninger for riksveiinvesteringer nesten 700 mill. kr pr år lavere enn hendlingsprogrammet for inneværende periode. Samtlige transportsektorer synliggjorde i sitt forslag til NTP, et behov som langt overgår regjeringens forslag. Konsekvensen er at en rekke samfunnsøkonomisk lønnsomme prosjekter ikke blir gjennomført som planlagt. For å sikre fremkommelighet og forutsigbare rammebetingelser for næringslivet, mener TF at det er nødvendig å øke planrammene for perioden 2006 2009 betydelig iht. de rammer departementet har lagt til grunn. Utgangspunktet må være at de reviderte planrammene som ble vedtatt av Stortinget under behandlingen av forrige NTP representerer et minimum.