- Utfordringene større enn rammene gir rom for

- De statlige transportetatene konstaterer at Regjeringen i Nasjonal transportplan 2006-2015 i stor grad har fulgt etatenes forslag til prioriteringer. Rammene for veg og jernbane er økt, men flere utfordringer kunne vært løst med mer ressurser, sier vegdirektør Olav Søfteland.

Olav Søfteland har også ledet transportetatenes styringsgruppe forut for Regjeringens arbeid med planen. Regjeringen har i Stortingsmeldingen om Nasjonal transportplan 2006-2015 lagt stor vekt på samordning mellom transportformene og mer forpliktende samarbeid mellom regionale og nasjonale myndigheter. Begge deler er viktig for at vi i Norge skal få mer effektiv, sikker og miljøvennlig transport. Regjeringen følger også etatenes anbefaling om at det bør satses både på veg og bane i de mest trafikkerte områdene i landet, slik at vegene kan bli noe avlastet. På sjøsiden har regjeringen fulgt opp anbefalingen om å legge til rette for mer effektiv havnedrift, og styrking av havnenes knutepunktsfunksjon er viktig for å styrke skipsfarten. Vegdirektøren er glad for at regjeringen prioriterer tiltak som styrker trafikksikkerheten og næringslivets transporter. Han viser også til at Statens vegvesen er inne i en kraftig omstilling. Effektiviseringsgevinsten er innarbeidet i planforslaget. Økt vedlikeholdsinnsats for å ta vare på vegkapitalen og det holdningsskapende trafikksikkerhetsarbeidet, er prioritert. - Dette er en kraftig utfordring til Statens vegvesen. Vi må sørge for å utnytte ressursene på en effektiv måte, sier Søfteland. Regjeringen har langt på veg fulgt Vegvesenets forslag om en mer effektiv bruk av bompenger. - Vi forstår det slik at bruk av bompenger fortsatt skal være avhengig av lokalt initiativ og lokal enighet. Vi setter vår lit til at fylkeskommunene vil medvirke til en hurtigere og mer sammenhengende utbygging av de mest trafikkerte delene av stamvegnettet. Dessuten må vi alltid sørge for en effektiv administrasjon av bompengeordningene, understreker Søfteland. Vegdirektøren har merket seg at regjeringen ønsker å gi Statens vegvesen et utvidet ansvar for koordineringen av trafikksikkerhetsarbeidet i Norge.