Konsekvensutredning for E18 Frydenhaug-Eik

Statens vegvesen Region sør har utarbeidet konsekvensutredning for E18 Frydenhaug-Eik og legger nå utredningen ut til offentlig ettersyn.

E18 fra Oslo til Vestfold er en av de viktigste og mest trafikkerte vegstrekningene i Norge. Europavegen har fire kjørefelt på hele strekningen fra Oslo til Vestfold, unntatt forbi Drammen. Når ny bru over Drammenselva åpnes for trafikk med fire kjørefelt i slutten av 2006, vil strekningen mellom Frydenhaug og Kobbervikdalen (med Kleivenetunnelen) være den eneste mellom Oslo og Vestfold som kun har to kjørefelt. Videre sørover i Kobbervikdalen til Eik-krysset er det firefeltsveg i dag, men det er behov for å utvide midtdeleren, vegskuldrene og grøftene for å oppgradere vegen slik at den tilfredsstiller kravene til stamveger. Statens vegvesen Region sør har utarbeidet konsekvensutredning for E18 Frydenhaug - Eik og legger nå utredningen ut til offentlig ettersyn. Alle som ønsker det kan uttale seg til konsekvensutredningen. Fristen for å avgi uttalelse er 25. mai 2004. Vegvesenet anbefaler i utredningen følgende løsning: * På strekningen mellom Frydenhaug og krysset i Kobbervikdalen bygges det en ny ca. 2 km lang tunnel med to kjørefelt for sørgående trafikk. * Dagens veg på denne strekningen gjøres enveiskjørt for trafikk nordover. * I Kobbervikdalen bygges det et kryss tilsvarende dagens (dvs. med ramper kun i sørlig retning), men det ryddes opp i trafikkbildet ved at det bygges to nye rundkjøringer som knytter rampene fra E18 til de lokale vegene. * På strekningen mellom krysset i Kobbervikdalen og Eik-krysset breddeutvides midtdeleren, vegskuldrene og grøftene. Utvidelsen skjer hovedsakelig på vestsiden av dagens veg.