Mindre biltrafikk og bedre kollektivtransport i storbyene

- Regjeringen ønsker å få storbyene til å satse mer på kollektivtransport og dempe veksten i biltrafikken. Det vil gi bedre miljø og helse i storbyene, sier Torild Skogsholm.

Uttalelsen kommer i forbindelse med at Samferdselsdepartementet nå har fordelt 75 millioner kroner til kollektivtransporten i Oslo og Akershus, Bergen, Trondheim, Stavanger og Kristiansand. Midlene er bevilget over statsbudsjettet for 2004 til den nyopprettede Belønningsordningen for bedre kollektivtransport og mindre bilbruk i byområdene. - Den nye belønningsordningen vil gi storbyene mulighet til økt satsing på kollektivtransport og større frihet til utforme en god transportpolitikk. Jeg har klare forventninger om at storbyene nå benytter mulighetene til å legge opp et mer miljø- og helsevennlig transportsystem med mindre bilbruk og et mer attraktivt kollektivtilbud, sier samferdselsminister Torild Skogsholm. Hovedformålet med ordningen er å stimulere til bedre framkommelighet, miljø og helse i storbyområdene, ved å dempe veksten i transportbehovet og øke antall kollektivreiser på bekostning av reiser med personbil. I behandlingen av søknadene fra storbyområdene har departementet tatt hensyn til at belønningsordningen er ny. Søknadsbehandlingen og tildelingen av midler neste år vil derfor stille strengere krav til søkerne, blant annet om at det føres en transportpolitikk med tiltak som bidrar til å redusere personbilbruken. Midlene er fordelt slik: * Trondheim kommune: 10 millioner kroner * Vest-Agder fylkeskommune (Kristiansandsområdet): 10 millioner kroner * Rogaland fylkeskommune (Nord-Jæren): 13 millioner kroner * Bergen kommune: 17 millioner kroner * Oslo kommune: 25 millioner kroner Midlene til Oslo er tildelt med disse forutsetningene: Halvparten av midlene, 12,5 millioner kroner, er avhengig av at Oslo kommune i forbindelse med behandling av byrådets kollektivmelding vedtar tiltak eller prosjekt som virker begrensende på personbiltrafikken, i tråd med kravene i retningslinjene for ordningen. De resterende 12,5 millioner kroner til Oslo er avsatt til tiltak som bedrer kollektivtransportens konkurranseevne i Oslo og Akershus, og er avhengig av at Oslo kommune og Akershus fylkeskommune i fellesskap blir enige om hvordan midlene skal brukes for å fremme kollektivtransporten.