Lysaker stasjon i startgropa

Jernbaneverket planlegger ny Lysaker jernbanestasjon med fire spor til plattform og ny kollektivterminal.

Utbyggingen skal gi bedre og mer pålitelig togtilbud, lettere overgang til annen transport og en moderne stasjon med høy standard. Lysaker stasjon er et regionalt kollektivknutepunkt med om lag 20.000 arbeidsplasser innen en radius av 800 meter fra stasjonen. Ytterligere 5-10.000 arbeidsplasser, samt 1.500 boliger, er under planlegging i stasjonens nærområde. Lysaker er landets tredje største jernbanestasjon målt i antall passasjerer, og daglig stopper over tusen busser ved stasjonen. Jernbaneverket har utarbeidet et forslag til reguleringsplan som innebærer en samordnet løsning for jernbane, bussterminal, mulig baneløsning mot Fornebu, næringsvirksomhet og lokalveinett. Dette skal bygges Parsellen Lysaker stasjon er 1,2 km lang. Den starter ca. 300 meter øst for Lysakerelva og fortsetter fram til ca. 300 meter vest for Vollsveien bru. Stasjonen utvides fra to til fire spor, med de nye sporene på nordsiden. Det skal bygges ny jernbanebru over Lysakerelva, parallelt med den gamle steinhvelvbrua fra 1913. Nybrua tilpasses den gamle, som er et verneverdig kulturminne. Det bygges også ny Vollsveien bru over sporene. Nord for stasjonen bygges et atkomsttorg med drosjeholdeplass og plass for av- og påstigning. På sørsiden blir det et tilsvarende atkomsttorg på Lysaker torg, med gangbru over til stasjonen. Det blir heis og trapper mellom de tre nivåene på stasjonen gangbrua, plattformene og et gjennomgående gangareal på bakkenivå under sporene. Framdrift Forslaget til reguleringsplan for Lysaker stasjon blir lagt ut til offentlig ettersyn våren 2004. Et endelig vedtak i kommunene forventes i løpet av sommeren/høsten. Jernbaneverket tar sikte på en mulig byggestart høsten 2005, med ferdigstillelse i 2008. Framdriften avhenger av Stortingets årlige bevilgninger over statsbudsjettet. Fornebubanen Jernbaneverket har som utgangspunkt at ombyggingen av Lysaker stasjon skal tilpasses en framtidig Fornebubane. Dersom det fortsatt er uavklart omkring baneløsning ett år før byggestart for stasjonen, vil imidlertid denne tilpasningen falle ut av planene. I januar 2004 ble Jernbaneverkets forslag til reguleringsplan for Lysaker stasjon oversendt kommunene. Forslaget blir lagt fram for offentlig ettersyn ved påsketider. Reguleringsplanen omfatter blant annet ny jernbanebru over Lysakerelva, ny jernbanebru over Strandveien med ny rundkjøring under jernbanen, og nytt lokalvegsystem - herunder omlagt Vollsvei og ny veibru for Vollsveien, melder jernbaneverket.no. Det nye dobbeltsporet gjennom Lysaker berører to kommuner kommunegrensa går midt i Lysakerelva. Det er derfor utarbeidet reguleringsplaner for både Bærum og Oslo kommuner. Veien videre Et åpent informasjonsmøte vil bli avholdt mens planen ligger ute til offentlig ettersyn. Alle berørte grunneiere får planen tilsendt. Etter at planen er lagt fram til offentlig ettersyn, kan alle komme med skriftlige merknader til innholdet i planen innen en angitt frist. Etter at høringsfristen har gått ut, vurderes eventuelle endringer i reguleringsplanen på bakgrunn av innkomne merknader. Til slutt oversendes planen til politisk behandling i kommunene, som fatter et endelig og bindende vedtak. Jernbaneverket håper at endelig vedtak om reguleringsplan kan fattes i løpet av sommeren/høsten 2004. Det legges opp til anleggsstart høsten 2005, med en byggeperiode på om lag tre år.