Innbød til dialog for innovasjon

- Byggenæringen har en produktivitets- og kvalitetsutfordring, slo Skanska Norge-sjef Petter Eiken fast da han holdt foredrag om Dialog for innovasjon på årets Byggedager.

En av hans løsninger for å komme ut av denne situasjonen var å ta den såkalte hukommelsesutfordringen. Det drives en form for utvikling i alle norske BA-prosjekter, men den er tilfeldig og skjer fragmentert i verdikjeden. Det finnes ingen harddisk i systemet som fører til at kunnskapen går stort ett til grunne, sa Eiken som mente de færreste virksomhetene er fanget opp av kontinuerlig forbedring på en systematisk måte. Stimulere til bedring Han trakk også frem den såkalte dialogutfordringen som går på å stimulere hverandre til å bli bedre. Særlig så han behov for endring hos offentlige kunder hvor det ikke skjer noen gjenbruk av erfaringer med leverandørene. - De bruker ikke egne erfaringer ved ny kontrahering, og pris er ofte eneste parameter med tilbudsåpning, fremholdt Eiken som mente innovasjonskraften i privatmarkedet er mye høyere. Han henviste til at Skanska Norge i forbindelse med OPS-prosjektet Klett-Bårdshaug har fått et løft. Her er fremskaffet langsiktige løsninger, kreativitet og arbeidsglede som har gitt reelt innhold til slagordet fra krav til innovasjon. Kulturendring Petter Eiken slo et slag for at byggenæringen trenger kulturendring. Bryt ned de autoritære hierarkiene og motiver for læring, sa han og mente det må være lov å spørre og være usikker. - Bygg opp organisasjoner med bred kompetranse oppfordret Eiken som mente byggenæringen fortsatt er preget av macho-kultur som frastøter ny kunnskap. Lære sammen Skanska Norge-sjefen oppfordret offentlige byggherrer til å tenke kreativt i forhold til innkjøpsregelverket med å gå fra detaljerte spesifikasjoner til å bli profesjonelle bestillere. Videre drømte han om at byggenæringen en dag klarte å lære sammen selv i en fragmentert verdikjede, og han ønsket seg leverandører som stimulerte sine kunder. Kundefokus - Som leverandører må vi fokusere på våre kunder. Vi må analysere og fokusere på deres behov og fortelle dem hva de kan gjøre for å bli bedre, fremholdt Eiken som oppfordret aktørene til spesialisering for å skape fortrinn. Til slutt oppfordret han byggenæringens aktører til å vise seg fra sin beste side gjennom å være kompetente, kreative og ansvarlige. Vi må vise oss som humanister som er opptatt av å utvikle mennesker, vårt samfunn samt bidra til dialog og utvikling.