Avklart trasé for riksveg 4 i Lunner

Miljøverndepartementet har i dag avgjort innsigelse til kommunedelplan for riksveg 4 mellom Roa og Gran grense i Lunner kommune. Kommunens vedtak om tunnel forbi Volla er ikke stadfestet.

En tunnel ville ha gitt merkostnader på 110 millioner kroner. Departementet ønsker at kommunen går videre med et vegalternativ i dagen der lokalmiljøet ved Sand og den videre utvikling av Roa sentrum blir ivaretatt. ‑ Regjeringen vil bygge ny riksveg 4 på strekningen fra Roa til Jaren. Vegen er svært ulykkesbelastet i dag. Vi ønsker imidlertid en annen løsning enn tunnel forbi Volla. Departementet er enig med vegvesenet i at de ekstra kostnadene ved en tunnel ikke står i rimelig forhold til fordelene tunnelen representerer. Kommunen bør arbeide videre med et vegalternativ i dagen der lokalmiljøet ved Sand og den videre utvikling av Roa sentrum blir ivaretatt, sier statssekretær Lars Jacob Hiim. Kommunestyret i Lunner ønsket tunnel forbi Volla blant annet av hensyn til landbruket. Miljøverndepartementet har drøftet saken med Landbruksdepartementet som mener en veg i dagen i dalbunnen (alternativ A7) kan aksepteres. Strekningen mellom Roa og Jaren har i dag ikke tilfredstillende standard i forhold til vegens funksjon og trafikkmengde, og den er svært ulykkesbelastet. Parsellen inngår i arbeidet med å oppruste riksveg 4 i Oppland.