Transportstøtteordningen godkjent i dag

EFTAs overvåkingsorgan ESA har i dag godkjent en ny ordning med direkte transportstøtte i Norge. Dette er ett av tiltakene i forbindelse med omleggingen av den differensierte arbeidsgiveravgiften. Ordningen trådte i kraft med virkning fra 1. januar i år.

- Jeg er fornøyd med at ESA i all hovedsak har fulgt Regjeringens forslag til virkeområde og regelverk. Samtidig er jeg skuffet over at ESA i sin beslutning utelukkende har sett på formalia og ikke på de reelle ekstra transportkostnadene som følger av manglende fastlandsforbindelse for de 4 fire øykommunene i Møre og Romsdal. Men jeg må dessverre ta ESAs beslutning til etterretning, sier kommunal- og regionalminister Erna Solberg. Transportstøtteordningen vil gjelde for fylkene Troms (med unntak av kommunene i tiltakssonen) og Nordland, samt kommunene innenfor det distriktspolitiske virkeområdet i fylkene Nord-Trøndelag, Sør-Trøndelag, Møre og Romsdal, Sogn og Fjordane og 13 kommuner i nordlige deler av Hedmark og Oppland. - ESA godkjente dessverre ikke hele det området som Regjeringen ønsker å gi transportstøtte til, sier kommunalministeren. ESA aksepterte ikke å inkludere kommunene Herøy, Hareid, Ulstein og Aukra i Møre og Romsdal i virkeområdet for transportstøtte. Dette begrunner ESA med at disse kommunene i dag ligger utenfor det generelle virkeområdet for de distriktspolitiske virkemidlene, og at regelverket ikke gir hjemmel for å inkludere kommuner utenfor dette virkeområdet i transportstøtteordningen. Regjeringen har tidligere fått gjennomslag for at det fremdeles skal være nullsats for tiltakssonen. Kommunene innenfor tiltakssonen omfattes derfor ikke av transportstøtteordningen. Nå er alle rammebetingelsene på plass og Kommunal- og regionaldepartementet vil komme med egne retningslinjer for den nye ordningen. Se www.transportstotte.no for mer informasjon.