Prisen på armering går til himmels

I løpet av de siste dagene har prisene på armering steget med 1150 kroner pr. tonn. Ingen vet om prisøkningen er slutt med det.

Det er nå stor mangel på armering i hele verden på grunn av at Kina nå støvsuger markedene for stål. Dette har fått prisene til å bykse i været. - Situasjonen er veldig labil, og vi vet ikke hvor dette vil ende, sier adm. dir. Terje Forvik i Fundia Armering AS til Byggeindustrien. - Den 3. februar steg prisene på armeringsnett med 500 kroner pr. tonn og i dag har prisene økt ytterligere med 650 kroner tonnet, sier han. - Situasjonen for armeringsstål (stang og kveil) er like prekær. Vi hadde en lignende situasjon for 12 måneder siden. Den gang var prisen på skrapjern dramatisk. Nå er den kritisk. Prisen på skrapjern har fordoblet seg. - Vi må likevel nå starte med å rasjonere salget. Vi kan ikke godta at noen spekulerer i den situasjon som er oppstått ved å bygge opp kunstige lagre, sier Forvik. Kan bli verre - De meldinger vi får fra utlandet, tyder på at situasjonen kan bli betydelig verre og da ligger nok flere prisøkninger på lur, sier adm. direktør Hans-Peter Kaaresen i Stålgrossisten AS i Ålesund. I tillegg til bedriften i Ålesund står han bak Armeringssenteret AS i Drammen. Totalt importerer de to bedriftene 20 000 tonn armeringsstål i året. - Vi har ellers fått melding om at Russland som tidligere eksporterte mye skrapjern, nå har stanset salget helt. De bruker alt skrap i egen produksjon. For å produsere ett tonn armeringsstål, går det med tilnærmet ett tonn skrap. - Det er mangel på skrap også i Norge, og mitt inntrykk er at de som nå sitter på skrap holder på det som gull i og med at man forventer ytterligere prisøkninger, sier han. - For byggebransjen generelt tror jeg ikke dette på kort sikt vil skape store problemer selv om prisøkningen vil svi for mange. I ett vanlig bygg utgjør ikke armeringskostnadene mer enn noen få prosenter av de totale byggekostnadene. Men for broer, kaier og andre store konstruksjoner, går det med betydelig mer armering, Dette er stort sett offentlige prosjekter som finansieres via skattepengene våre, sier han. - Ellers vil kampen mellom de aktuelle stålverkene hardne til, og dette kan medføre problemer i noen land hvor det nasjonale verket ikke kan produsere alt landet trenger. Det er ikke gitt at et slikt verk står først i køen for å få kjøpt produkter av en konkurrent, sier Kaaresen. I Byggeindustrien nr. 4 kommer vi tilbake med mer stoff om kring denne saken.