Ryfast godkjent i fylkestinget

I går vedtok Rogaland fylkesting den omstridte finansieringsplanen for Ryfast-tunnelen. - Men det er ennå langt fram, understreker samferdselssjef Gunnar Eiterjord i Rogaland fylkeskommune i følge Stavanger Aftenblad.

Først skal tunnelmunningene i Solbakktunnelen, Hundvågtunnelen og Eiganestunnelen reguleres i Stavanger kommune. Når det er gjort skal Ryfastprosjektet gjennomgå en ekstern kvalitetssikring, slik alle veiprosjekter over 500 millioner kroner må gjennom. Eiterjord vil umiddelbart sende en anmodning til Vegdirektoratet og be om at man starter forberedelsene på en Stortingsproposisjon, som etter planen skal behandles neste år. - Vi vet nå at Ryfast er teknisk gjennomførbart, samfunnsøkonomisk lønnsomt og at prosjektet har fått lokal og fylkespolitisk tilslutning. Dermed er alle forutsetninger til stede for at Ryfylkeforbindelsen kan fremmes for Stortinget, sier samferdselssjef Eiterjord. I fylkestinget gikk Sosialistisk Venstreparti inn for å utrede Ryfast med to tunnelløp, slik Stavanger brannvesen og Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap har gått inn for. SV fikk bare partiets egne, fire stemmer. Representanter fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti uttalte alle at de stoler på ekspertene. Det vil si Statens vegvesen, som mener det er tilstrekkelig med ett tunnelløp. Fylkesordfører Roald G. Bergsaker minnet om hva som felte Høgsfjordrøret: At kravet om to løp i lange, undersjøiske tunneler falt bort. Da ble prisen på rørbrua plutselig for høy til at fylkestinget kunne gå videre. Bergsaker sa at han fortsatt mener Høgsfjordalternativet ville vært best, men oppfordret fylkestinget til å holde fokus på den valgte løsningen. - Jeg har levd med denne saken i 20 år. Nå må vi ikke snuble flere ganger. Sikkerheten i Ryfast er meget godt ivaretatt, sa fylkesordføreren. Foreningen for ansvarlig, sikker og økonomisk fjordkryssing (Fasøf) regner med at siste ord ikke er sagt når det gjelder kravet om to tunnelløp. - Spørsmålet om sikkerheten i Ryfast henger fortsatt i løse luften, sier Fasøf-leder Helge Steinsvåg. På tilhørerbenken var ordfører Ingeborg L. Søyland fornøyd med at Forsand fikk gjennomslag for viktige prinsipper: Fylkestinget understreket at tunnelen Espedal-Frafjord skal være med i Ryfastpakken, uansett hva som skjer med økonomien i hovedprosjektet. Søyland likte også signaler fra fylkesvaraordfører Eirin K. Sund om at Arbeiderpartiet vil jobbe for 8 kilometer ny vei fra selve bygda Forsand ved Lysefjorden til tunnelmunningen i Espedal, og at fylkestinget anbefaler opprettholdelse av ferjeforbindelsen Lauvvik-Oanes inntil Espedal-Frafjord åpnes. Det siste punktet skal drøftes på ny i fylkesutvalget. - Forsand har hele tiden ønsket en Høgsfjord-løsning. Men slik situasjonen utviklet seg, er dette beste løsning, uttaler Ingeborg Søyland.