Vil ha fremdrift på Nord-Jæren

Miljøverndepartementet har nå avgjort innsigelse til reguleringsplan for riksveg 44 mellom Stangeland og Skjæveland i Sandnes kommune.

Vegen vil bli lagt dypt i terrenget med støyvoller. Kommunens forslag om kostbare kulverter er ikke godkjent. Departementet har valgt en løsning som er over 100 millioner kroner rimeligere og som vil sikre framdrift i flere samferdselsprosjekter i Rogaland. ‑ Nord-Jæren-pakken inneholder mange jernbane- og vegprosjekter som er viktige for denne regionen. Blant annet har eksisterende riksveg 44 høy ulykkesrisiko. Departementet har her valgt en vegføring som en kan bygge raskt og som følger dagens miljøkrav, sier statssekretær i Miljøverndepartementet Lars Jacob Hiim. Den løsningen departementet går inn for vil bli lagt dypt i terrenget med støyvoller. Slik vil gjeldende normer og grenseverdier for støy- og luftforurensing bli oppfylt. ‑ Det er viktig at Nord-Jæren-pakken kan gjennomføres som forutsatt. Flere kulverter, slik kommunen hadde foreslått var dyrt og ville ha utsatt dette eller flere andre prosjekter, sier statssekretæren. Kommunens forslag hadde en tilleggskostnad på mellom 115 og 138 millioner kroner eller omtrent 40%. Samferdselsdepartementet, fylkesmannen og fylkesutvalget gikk imot forslaget. Dagens riksveg 44 går fra Jæren gjennom Ganddal til Sandnes sentrum. Boligområdene langs vegen opplever støy og luftforurensning. I tillegg har vegen høy ulykkesrisiko. Ny riksveg 44 vil gi bedre kapasitet og avlaste boligområdene langs dagens trasé.