Lettere HAKI stillas

Nå kommer lettere deler for stillasbyggere. Høyhållfast stål og konstruksjonsendringer gjør at vekten på stillasdeler har minsket med opp til 20 prosent

En stillasbygger kan bære opp til 6 tonn materiell på en arbeidsdag; altså like mye som vekten av en elefant og en stor personbil til sammen. Belastningsskader oppstår derfor ofte innen denne yrkesgruppe. Dette har fått HAKI som produsent av stillas å redusere vekten på de enkelte komponenter. Under høsten 2003 kom nye lengdebjelker og rekkverksrammer som veier opp til 20 prosent mindere pr. komponent. Tidligere har HAKI minsket vekten på de nye spirene med ca. 10 prosent 80 prosent av dagens salg hos HAKI AB i Sverige er av de nye lettere spiren. I Norge er salget kommet opp i cirka 40 prosent . Spiren FSSH har bøyler på samme nivå, øker ganghøyden i stillasen og gir innplankning på samme nivå. Den nye spiren er 100 prosent kompatible med HAKI sin aluminiumsstillas. Man kan ikke fullt ut blande nye FSSH og gamle FS spirer på grunn av spireskjøten, derfor selges fortsatt den gamle typen FS . De nye lengdebjelkene og rekkverksrammene erstatter derimot de gamle fullt og helt. De har de samme yttermål og bærestyrke som de gamle. Forskjellen er at de er lettere. Produktene er typegodkjent og testet hos Sveriges Provnings og forskningsinstitut SP. -Det er fremfor alt at vi kunne bruke høyhållfaststål som gjør at vi kunne redusere vekten forteller salgssjefe hos HAKI AB, Jan Bengtsson. Paal Engebretsen jobber daglig med arbeidsmiljøspørsmål hos Tronrud Bygg AS. Ved valg av HAKI ble det lagt stor vekt på et godt produkt og en sikker leverandør som vi kan forholde oss til i fremtiden. At vår valgte leverandør også aktivt utvikler produkter som tar hensyn til helse, miljø og sikerhet er en klar forutsettning. Alle forsøk på å redusere vekten er bra, så lenge man har samme hållfasthet og kvalitet, sier han. Han har lenge ønsket å få ned vekten på stål stillas. Problemet for oss er at det tar mange år innen forbedringene virkelig slår igjennom på byggene. Av økonomiske grunner brukes de gamle stillasdelene til de er utslitt. Ingen ting legges tilside som er betalt og fortsatt fungerer, fortsetter han.