Mindre skader enn fryktet på Rennfast

Undersøkinger av kvelvet i tunnelene på Rennfast tyder på at omfanget av skadene på glassfiberbuene i kvelvingene er mindre enn fryktet. Statens vegvesen arbeider nå med å finne ut hvilke for sikringstiltak som skal gjennomføres.

Rennfasttunnelene har siden 3. februar i år hatt nedsett fartsgrense til 50 km/t i inngangssonene til tunnelene, melder vegvesen.no. Dette reduserer sugekreftene frå store kjøretøy, som over tid har utmattet noen av festepunktene til glassfiberbuene i kvelvingene. Disse glassfiberbuene bærer vann- og frostsikringselementene. Undersøkingene i Byfjordtunnelen og Mastrafjordtunnelen er nå avsluttet. Den foreløpige konklusjonen er at skadetypen er i tråd med de første funnene, men omfanget av skadene er noe mindre enn Statens vegvesen først frykta. - Med utgangspunkt i de foreløpige konklusjonene om skadetype og -omfang arbeider vi nå med å finne frem til hvilke tiltak som skal gjennomføres og når de skal gjennomføres i Rennfasttunnelene. I tiden fremover er det fremdeles nødvendig med nedsatt fartsgrense i inngangssonene i tunnelene. Vi vil også holde frem med å inspisere tunnelene daglig til sikringstiltakene er gjennomført, sier Hanne Hermanrud, distriktsvegsjef i Sør-Roglanand distrikt. Ikke skader på fjell eller bolter I forbindelse med undersøkingene av glassfiberbuene, ble også boltene som fester kvelvet til fjellet undersøkt. Det vart også gjort undersøkinger av selve fjellet. Konklusjonene er at det ikke er skader på verken fjellbolter eller fjellet under kvelvet. I tillegg viser undersøkingene at det er mindre innsig av vann enn det var da tunnelene ble bygd.