Null omkomne med midtskiller

I løpet av ti år ble 39 skadet og sju drept på den mest ulykkesbelastede veistrekningen på E18 gjennom Vestfold. Etter at fysiske midtskillere kom på plass, har dødsulykkene forsvunnet, melder Stavanger Aftenblad.

Det hevdes at flere dødsulykker på E39 forbi Sandnes kunne vært unngått med fysisk skille mellom kjøreretningene. Erfaringene fra Vestfold støtter dette. Hele 38 av de 39 ulykkene som ble registrert på E18-strekningen mellom Holmane og Tassebekk i Vestfold i perioden 1992-2001, var møteulykker. Totalt mistet seks personer livet i disse ulykkene. På et av punktene, ved Fokserød, hadde man opptil 14 personskader i året. I 2000 bestemte veimyndighetene at noe måtte gjøres. I løpet av de tre neste årene utplasserte veivesenet derfor midtskillere i betong langs tre strekninger på til sammen 24 kilometer mellom Sandefjord og Tønsberg. Plutselig ble det helt slutt både på møteulykker og dødsulykker, til tross for at gjennomsnittshastigheten økte på de tre strekningene. - At ulykkene forsvant, var selvfølgelig svært gledelig, men ikke overraskende. Som regel vet vi hvilke tiltak som nytter, det skorter mer på pengene til å gjennomføre dem, påpeker overingeniør Lars Olav Farstad i Statens vegvesen, region sør til Aftenbladet. Nytt forbikjøringsfelt Han understreker likevel at veivesenet også gjennomførte andre tiltak på strekningen: - Det viktigste var at vi opparbeidet en ny kjørebane i form av et 3,8 kilometer langt forbikjøringsfelt ved å utvide veiskuldrene med 1 meter og ved å presse bredden noe ned på de eksisterende kjørebanene. Dermed fikk bilistene god anledning til forbikjøringer på de mest oversiktlige stedene. Resultatene er så positive at vi nå ønsker å heve fartsgrensen til 90 kilometer på strekningene hvor det er betongrekkverk. Samtidig har vi redusert farten fra 80 til 70 km/t på de smaleste stedene hvor det ikke er plass til midtskillere, i påvente av en utbedring. Her anla vi også havarilommer for hver 250 meter. I tillegg har vi montert fotobokser og fått politiet til å gjennomføre hyppige kontroller. Planer om nye tiltak Målet er å få penger til å slike tiltak også på tre andre strekninger. De to korteste på henholdsvis 2,7 og 1,7 kilometer, med en kostnad på 21 millioner håper Vegvesenet å ha å på plass i løpet innen 2007, mens den lengste på 4,4 kilometer, til minst 42 millioner ligger nok lenger fram i tid, sier Farstad. Han vedgår likevel at planen om betongrekkverk ble sterkt kritisert, spesielt av ambulansepersonellet. - Men etter at rekkverkene kom på plass, har all kritikk forstummet, hevder overingeniøren. Han understreker likevel viktigheten av også å legge til rette for forbikjøringer der det er mulig. - I motsatt fall vil det kunne skape så stor frustrasjon blant en del bilister at de prøver forbikjøringer på strekninger som ikke er tilrettelagt for det. Da vil faren for ulykker bare øke, sier Farstad.