Firefelt-light og snittfart

Neste sommer vil bilister som kjører E6 nord for Lillehammer forbi Hunderfossen være forsøkspersoner i det nasjonale nullvisjonsprosjektet.

Statens vegvesens prosjektleder, Anders Godal Holt, letter på sløret om hva slags konkrete planer nullvisjonsprosjektet Trafikksikkerhet Lillehammer har lagt for å nå målet om null drepte og null varig skadde i trafikken, skriver Vegvesenet på sin hjemmeside. Neste høst håper Holt at arbeidet med å bygge om den tre kilometer lange ulykkesstrekningen på E6 i Øyer er ferdig. På strekningen skal Statens vegvesen prøve ut tre ulike trafikksikre vegtyper: To felt med midtrekkverk og forbikjøringsfelt i hver retning, to felt med midtrekkverk og to felt med forsterket midtlinje. Vegdirektoratet skal si endelig ja til planene. - Vi tar utgangspunkt i en vanlig trefelts veg med forbikjøringsfelt. Målet er at en liten utvidelse av vegbredden på en slik type veg skal gi plass til en veg med forbikjøringsfelt i hver retning uten at kostnadene blir vesentlig større enn for en tre felts veg. Vi er i dialog med Vegdirektoratet for å kunne gå ned på vegbredden, sier Holt. I tillegg er prosjektet i dialog med Datatilsynet om å prøve ut måling av gjennomsnittshastighet på E6 lenger sør mot Lillehammer Ikke luftslott Holt er opptatt av å få til forsøk som kan prøves ut andre steder i landet hvis det blir vellykket. - Vi skal ikke bygge luftslott, men jordnære prosjekter med overføringseffekt til andre veger, sier prosjektlederen. - Hva blir fartsgrensen? - Jeg ser for meg 80 kilometer i timen. - Etter å ha kjørt strekningen kan bilistene svinge av til Vegmuseet som får et hypermoderne opplevelses- og læringssenter i kjelleren. Planen er at besøkende skal kunne låne biler med ulikt sikkerhetsutstyr som alkolås og automatisk fartstilpasning. Åpning 14. juni Holt var til stede da kommunikasjonsbyrået Expology presenterte vinnerutkastet for Nullvisjonssenteret for Statens vegvesen, Trygg Trafikk, TØI, politiet og lokale kommuner mandag 9. februar. Med Oslo-firmaet som guide fikk tilskuerne en virtuell omvisning i det planlagte senteret som skal gjøre besøkende bevisste på konsekvensene av egne handlinger i trafikken slik at de blir motiverte til trygg trafikkadferd. Ideen er læring gjennom opplevelse og deltakelse. Søkelys på en ulykke På en av stasjonene møter publikum en konkret trafikkulykke. Expology skal intervjue familien til trafikkofferet, vedkommende som var skyld i ulykken og andre involverte. Publikum kan velge mellom flere spørsmål og hvem de skal få svar av blant de som er filmet. Etter det tøffe møtet med trafikkulykken skal folk kunne trekke seg tilbake i et stillerom med plass til ettertanke. 14. juni åpner første trinnet av nullvisjonssenteret. 20. januar neste år er senteret komplett.