Fortsatt bompenger på Krifast?

Fastlandsfinans AS har i lengre tid arbeidet med muligheten for å forlenge bompengeperioden på Krifast med opptil sju år til, for å finansiere en rekke veier og tunnelprosjekter Nordmøre, skriver Tidens Krav.

Bomstasjonen på Krifast er den eneste økonomiske muskelen på Nordmøre, mener Arve Mjelva i Fastlandsfinans. Nå kan bomstasjonen på Bergsøya kan bli stående i mer enn 7 år, hvis ideene fra Fastlandsfinans blir realisert. En av hovedårsakene til at et slikt forslag kommer på bordet, er at finansieringen av Atlanterhavstunnelen nå synes å henge i en tynn tråd. Ved å beholde bomstasjonen på Bergsøya i ytterligere sju-åtte år etter at Krifast-anlegget er nedbetalt, trolig i 2008, håper man å kunne slå flere fluer i et smekk; blant annet Atlanterhavstunnelen, ny innfartsvei til Kristiansund, ny vei forbi Rensvik, tunnel gjennom Gjemnesaksla, og utbedringer langs Riksvei 70 mellom Kristiansund og Sunndalsøra. Politisk «gulrot» Arve Mjelva er daglig leder i Fastlandsfinans AS, hvor fylkesdirektør Ottar Brage Guttelvik er styreleder. I styret sitter også rådmann Anton Monge i Kristiansund, Tingvoll-ordfører Kristin Sørheim og Gjemnes-rådmann Nils Martin Sæther. Saken har vært kjent i det politiske miljøet en stund, hvor både enkeltpersoner og politiske grupperinger har fått orientering om det arbeidet som er blitt gjort. Både ordfører Dagfinn Ripnes i Kristiansund, Averøy-ordfører Kjell Sandø, Frei-ordfører Maritta B. Ohrstrand og Tingvoll-ordfører Kristin Sørheim har etter det vi erfarer i utgangspunktet stilt seg positive til en forlengelse av bompengeperioden. Ordførerne øyner mulighetene til å løse viktige vei- og tunnelprosjekter langt raskere enn å måtte vente på statlige veibevilgninger. En ikke ubetydelig politisk gulrot som holdes fram er at Kristiansund, Averøy og Frei på denne måten kan slipppe å betale hele eller deler av de kommunale tilskuddene til Atlanterhavstunnelen. I Kristiansund er det snakk om et beløp på 100 millioner kroner som politikerne dermed kan frigjøre til andre gode formål, dersom dette arbeidet blir viderført. I en tynn tråd Det er på det rene at Atlanterhavstunnelen henger i en tynn tråd. Etter at Statens Vegvesen før jul presenterte en prislapp på 614 millioner kroner har jakten på kostnadskutt vært i full gang. Den såkalte Ormensvingen på Averøy er tatt vekk, og det samme er den kostbare reguleringsplanen for tunnelinnslaget i Hagelin-området i Kristiansund. Likevel har det ikke vært mulig å komme i mål og fra veidirektoratets side er det reist krav om at Kristiansund utarbeider en ny reguleringsplan. Styreleder John Harry Kvalshaug i Atlanterhavstunnelen venter nå på et brev fra Statens Vegvesen Region Midt til veidirektoratet, hvor hovedinnholdet trolig er at det skal settes ned en arbeidsgruppe med sikte på å tette gapet som i verste fall kan være så stort som 80 millioner kroner. For ett år siden var prislappen på Atlanterhavstunnelen 525 millioner. Det kunne man ha maktet å finansiere ved hjelp av kommunale midler, bompenger og fergesubsidier.