Bompenger eller livet?

Det legges nå opp til at det skal komme bomstasjoner tett som hagl på nye E6. Prisen blir åtte kroner for hver eneste mil man kjører. Vi tror at mange vil akseptere bomveiprosjekter, men da må den klare forutsetninger være at bompenger kommer i tillegg til ordinære veibevilgninger. I de siste årene har bompengene blitt en sovepute for mange politikere, dessverre - og da kommer hele bompengeordningen i vanry.

Kan bompengeprosjekter medføre at veiprosjekter blir igangsatt mange år før man etter veiplanene skulle starte, er vi overbevist om at de aller fleste trafikanter vil stille seg positivt til bompenger. Nye veier gir bedre fremkommelighet - som også sparer masse kostnader for bilistene - og fremfor alt vil de nye veiene være sikrere. Hva man sparer på trafikkulykker som medfører både død og alvorlige kvestelser kan jo ikke bare regnes i kroner. Men selv i kroner og ører kan man spare ufattelige beløp. Når det gjelder bompengeforslagene på E6 fra Oslo og nordover Gudbrandsdalen til Otta, kan forslagene medføre: Man får seks felts motorvei mellom Hvam og Skedsmovollen, og en mer trafikksikker fire felts ny motorvei fra Jessheim til Lillehammer og videre til Otta. Men dette vil selvsagt koste. I løpet av en 15 års periode vil det koste penger. I fem år vil det bli tatt topp betaling - nemlig 112 kroner på strekningen fra Jessheim til Lillehammer. Antenner vil følge deg hele veien (storebror ser deg). Derfor vet myndighetene til en hver tid hvor du er og hva du skal betale. Enten belastes dette direkte gjennom autopass eller så får du regningen sendt i posten. I følge Romerikes Blad kan de første antennestasjonene komme opp allerede om to år, en ved Skedsmovollen og en ved Jessheim. Det betyr at en tur til Gardermoen vil koste 15 kroner i avgift. Man regner at den store trafikken på denne strekningen vil genere betydelige inntekter. Når den nye E6 mellom Jessheim og Hauerseter er ferdig kommer en ny bomstasjon. Man skal kun betale bompengfer på de veiene som blir ferdigstilt.