Strukton Rail med jobb på Jenserud

Tirsdag 27. april inngikk Jernbaneverket kontrakt med Strukton Rail AS om jernbanetekniske arbeider på Jensrud kryssingsspor mellom Hakadal og Stryken på Gjøvikbanen.

Kontrakten har en verdi på 14 millioner kroner eks. mva.

Entreprisen omfatter sporarbeider, deriblant omlegging av eksisterende spor over en strekning på ca 400 meter, bygging av nytt kryssingsspor med en lengde på ca 970 meter og innlegging av to sporveksler. Strukton skal i tillegg bygge nytt KL-anlegg for kryssingssporet og etablere sporvekselvarme.

Kontrakten inkluderer også en opsjon på montering av innvendig signalanlegg, type NSI 63. Bygging av denne type signalanlegg på Jenserud er i henhold til vedtak gjort av Jernbaneverkets ledelse om at nye kryssingsspor skal ha NSI 63-anlegg fram til ERTMS implementeres.

Hovedaktivitetene vil først starte opp i sommer, men samarbeidet med Strukton starter umiddelbart. Skinnene som skal brukes blir levert allerede i midten av mai og Strukton skal før den tid etablerte seg på den eksisterende brakkeriggen på Jenserud.

Arbeidene med kryssingssporet på Jenserud startet opp høsten 2009, og dette er den tredje entreprisen i utbyggingen av det nye kryssingssporet. De forberedende arbeidene som omfattet bygging av kabelkanaler og omlegging av kabler ble utført av Baneservice AS. Grunnarbeidene som skal være ferdigstilt i juni, utføres av Dokken AS.

Det var stor interesse for den jernbanetekniske entreprisen, og det var i alt seks entreprenører som var blitt kvalifisert til å gi tilbud på dette arbeidet. Dette antallet var blitt halvert når tilbudsfristen utløp.

Bakgrunn for prosjektet

Transport av gods med jernbane har økt kraftig i Norge de senere årene. Jernbaneverket har utarbeidet en strategi som beskriver tiltak som vil være nødvendige for å muliggjøre en vekst i godstransport på jernbane. Siktemålet er å bygge ut kapasiteten på hovedstrekningene mellom de store byene slik at godsmengden kan dobles innen 2020 og økes med tre ganger innen 2040.

Ett av de viktigste tiltakene for å nå dette målet er å forlenge eksisterende og å bygge nye kryssingsspor slik at strekningen kan trafikkeres av 600 meter lange godstog.

Økt kapasitet på Gjøvikbanen

Kryssingssporet på Jenserud, som ligger mellom Hakadal og Stryken, vil øke kapasiteten på Gjøvikbanen, hvor trafikken har økt både for godstog og persontog de siste årene. Strekningen Grefsen-Roa er sterkt trafikkbelastet, og kapasiteten er på det nærmeste fullt utnyttet.

Prosjektet vil gi færre forsinkelser og en mer robust trafikkavvikling for alle typer tog. Utbyggingen vil bidra til Jernbaneverkets strategi om å gjøre plass til flere godstog mellom Oslo og Bergen, og til at strekningen skal kunne trafikkeres med 600 meter lange tog i framtiden.

Det har ikke vært kryssingsmuligheter her tidligere, og den nye kryssingssporet blir 856 meter langt. Kostnadsrammen for prosjektet er 110 millioner kroner (2010-kroner).