Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Strukton Rail med jobb på Jenserud

Publisert: 30.04.2010 22:30. Sist endret: 27.11.2013 19:25.

Tirsdag 27. april inngikk Jernbaneverket kontrakt med Strukton Rail AS om jernbanetekniske arbeider på Jensrud kryssingsspor mellom Hakadal og Stryken på Gjøvikbanen.

  • Heftig limtremontasje på Romsdalsgondolen

  • Daglig leder tiltalt for grovt skattesvik og farlige arbeidsforhold: - Særdeles skjerpende omstendigheter

  • Ny daglig leder i Opplandske Betong

  • Nye Veier og Veidekke i gang med ny jernbanebru i Brumunddal

Nettleder

Vil bli et koronavalg

Les også:

  • Fortsatt stor diskusjon rundt det som vil bli Norges største byggeprosjekt
  • Nye verktøy i kampen mot arbeidslivskriminaliteten
  • Lytt til næringen i utdanningsreformen
  • Denne helgen blir viktig for norsk næringsliv
  • Ulovlig byggeaktivitet havner under radaren
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Trond Ramsøskar

«Kortreiste kontorarbeidsplasser må inn i boligutviklingen»
Les mer

Les også:

  • Ikke hopp bukk over konkurranseloven!
    Lars Sørgard
  • Hvordan sikre mer effektiv jernbaneutbygging?
    Petter Eiken og Anne Marstein
  • Innlegg: Bevistilgang i entreprisesaker
    Harald Holmstad og Martin Aspaas
  • Vi sparer penger og miljø ved å ta vare på det vi har
    Bjørn Laksforsmo
  • En ny standard for fremtidens sykehjem?
    Trond Ramsøskar
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Heftig limtremontasje på Romsdalsgondolen
  • Daglig leder tiltalt for grovt skattesvik og farlige arbeidsforhold: - Særdeles skjerpende omstendigheter
  • Ny daglig leder i Opplandske Betong
  • Nye Veier og Veidekke i gang med ny jernbanebru i Brumunddal
  • Ny rapport: Energieffektivisering kan frigjøre mer energi enn all norsk vindkraft
  • Senneset med prognoser frem mot 2030 i sin siste analyse-fremleggelse
  • Vegvesenet overleverte føringsveg til Statnett - vekk frå Sotrasambandet
  • Maxbo tester live shopping med videomøte i byggevarehusene
  • Christoffer Hansen ny distriktssjef i Cembrit
  • Ski Bygg har blitt til XL-BYGG
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Millskvartalet

Flere prosjekter

  • Waldemars Tårn
  • Trævarefabrikken
  • Sandsliåsen
  • Billingstad Panorama
  • Øvre Utstillingsplass Ålesund
  • Årneskvartalet
  • ZEB-laboratoriet
  • Hovedbygget ved Norges Handelshøyskole
  • ASKO Oslofjord
  • Rud svømmehall
  • Kyllingfabrikk Norsk Kylling
  • Fantoftparken
  • Risvollan helse- og velferdssenter
  • Fløyveien 14
Flere prosjekter

Siste kontrakter

AF Gruppen bygger Vikingtidsmuseet

Flere kontrakter

  • Seltor bygger for Entra i Oslo
  • Tverås signerte Hjelset-kontrakt
  • Skanska signerte Trondheim kommunes største kontrakt noensinne
  • NCC signerte kontrakt for Granåsen Idrettspark
  • Betonmast bygger skole på Hønefoss
  • HENT vant konkurransen om Blått bygg ved Nord universitet
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Heftig limtremontasje på Romsdalsgondolen

  • Her bygges rekordtunnelen som skal knytte Skandinavia til Kontinental-Europa

  • Bygging av nye Granåsen i full gang

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

Av: email authorByggeindustrien

Kontrakten har en verdi på 14 millioner kroner eks. mva.

Entreprisen omfatter sporarbeider, deriblant omlegging av eksisterende spor over en strekning på ca 400 meter, bygging av nytt kryssingsspor med en lengde på ca 970 meter og innlegging av to sporveksler. Strukton skal i tillegg bygge nytt KL-anlegg for kryssingssporet og etablere sporvekselvarme.

Kontrakten inkluderer også en opsjon på montering av innvendig signalanlegg, type NSI 63. Bygging av denne type signalanlegg på Jenserud er i henhold til vedtak gjort av Jernbaneverkets ledelse om at nye kryssingsspor skal ha NSI 63-anlegg fram til ERTMS implementeres.

Hovedaktivitetene vil først starte opp i sommer, men samarbeidet med Strukton starter umiddelbart. Skinnene som skal brukes blir levert allerede i midten av mai og Strukton skal før den tid etablerte seg på den eksisterende brakkeriggen på Jenserud.

Arbeidene med kryssingssporet på Jenserud startet opp høsten 2009, og dette er den tredje entreprisen i utbyggingen av det nye kryssingssporet. De forberedende arbeidene som omfattet bygging av kabelkanaler og omlegging av kabler ble utført av Baneservice AS. Grunnarbeidene som skal være ferdigstilt i juni, utføres av Dokken AS.

Det var stor interesse for den jernbanetekniske entreprisen, og det var i alt seks entreprenører som var blitt kvalifisert til å gi tilbud på dette arbeidet. Dette antallet var blitt halvert når tilbudsfristen utløp.

Bakgrunn for prosjektet

Transport av gods med jernbane har økt kraftig i Norge de senere årene. Jernbaneverket har utarbeidet en strategi som beskriver tiltak som vil være nødvendige for å muliggjøre en vekst i godstransport på jernbane. Siktemålet er å bygge ut kapasiteten på hovedstrekningene mellom de store byene slik at godsmengden kan dobles innen 2020 og økes med tre ganger innen 2040.

Ett av de viktigste tiltakene for å nå dette målet er å forlenge eksisterende og å bygge nye kryssingsspor slik at strekningen kan trafikkeres av 600 meter lange godstog.

Økt kapasitet på Gjøvikbanen

Kryssingssporet på Jenserud, som ligger mellom Hakadal og Stryken, vil øke kapasiteten på Gjøvikbanen, hvor trafikken har økt både for godstog og persontog de siste årene. Strekningen Grefsen-Roa er sterkt trafikkbelastet, og kapasiteten er på det nærmeste fullt utnyttet.

Prosjektet vil gi færre forsinkelser og en mer robust trafikkavvikling for alle typer tog. Utbyggingen vil bidra til Jernbaneverkets strategi om å gjøre plass til flere godstog mellom Oslo og Bergen, og til at strekningen skal kunne trafikkeres med 600 meter lange tog i framtiden.

Det har ikke vært kryssingsmuligheter her tidligere, og den nye kryssingssporet blir 856 meter langt. Kostnadsrammen for prosjektet er 110 millioner kroner (2010-kroner).

Nøkkelord:

Anlegg
 

Bransjeaktører positive til royal-forslag

 

Departementet med forslag for å sikre midlertidig brukstillatelse
i royalsaken

 

Daglig leder tiltalt for
grovt skattesvik og farlige arbeidsforhold:
- Særdeles skjerpende omstendigheter

 

Heftig limtremontasje på Romsdalsgondolen

 

Renta kjøper alle aksjer i Byggesystemer

Annonsørinnhold
 

Ny software forenkler prosesser og håndtering av miljøkrav
- ved hjelp av digitale produktdata


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen