Murhussatsing i 2004

Optiroc tar på seg ansvaret å gjøre et løft for murhus i 2004, da de mener at markedsutvidelser handler om å gjøre markedet større og mer attraktivt for alle.

Kampanjen startet allerede våren 2003, med en stor arkitektkonkurranse om murhus og kombinasjonsløsninger mur/ tre. Denne ble gjennomført i samarbeid med to av de ledende husprodusentene i Norge; Mesterhus og Nordbohus. Og akkurat samarbeidet med disse og andre tilsvarende firmaer - vil stå helt sentralt i arbeidet for å tale murhusets sak. Det settes stadig opp arkitekttegnede murhus, men dette vil aldri bli noe volummarked. Volumene befinner seg hos Mesterhus, Nordbohus og alle de andre, så Optiroc vil jobbe for å få flere murhus og mur/ tre kombinasjonshus inn i huskatalogene. Huskjøperne er interessert Markedsanalyser viser klart og tydelig at huskjøperne er interessert i murhus. Undersøkelser viser at hele 59% sier at de vil vurdere murhus (eller kombinasjonen mur/ tre) dersom tilbudet var tilstede og prisen var konkurransedyktig. Dessuten får murhus svært god score på viktige egenskaper som brannsikkerhet, god lydisolasjon og lite vedlikehold. Bygg Reis Deg med murhus som tema At markedet virkelig er interessert, merket man på siste Bygg Reis Deg, da Optirocs stand var en ren murhusstand der de prediket murhusets fortreffelighet. Der stilte de ut vinnerne av arkitektkonkurransen og hadde også en folkeavstemning over hvilke hus folk flest likte best. Interessen var svært stor, og de merket at folk var seriøst interessert i dette. Det som imidlertid er problemet med murhus pr. i dag, er at det er vanskelig å få satt dem opp og at tilbudet er lite. Dette har Optiroc startet jobben med, og det vil være hovedfokuset første halvår 2004. Annet halvår skal de intensivere markedsinnsatsen med kampanjer i media.