Bjørvikatunnelen åpnes

Det skrives norsk veihistorie mandag. Da åpnes det østgående løpet i Bjørvikatunnelen i Oslo. Vi vil berømme alle dem som har vært delaktig i dette store prosjektet. I Bjørvika har man gjennom evne og vilje vist at rådgivende ingeniører og andre konsulenter, entreprenører og leverandører kan løse de vanskeligste oppgaver ved å anvende moderne norsk ingeniørkunst. Håpet er at den offensive holdningen man har hatt i dette prosjektet, også kan bidra til å løse andre kompliserte og store samferdselsprosjekter om det er i vei-sektoren eller innen jernbanebygging.

 

Det er nok av andre oppgaver som venter i hovedstats-området, og det teamet som nå snart har løst denne oppgave, er klar for nye utfordringer. På siden til vegvesen.no kan man lese følgende om prosjektet:

Bjørvikatunnelen åpnes mandag

Bjørvikatunnelens østgående løp åpnes mandag 26. april. Det er kjøreretningen Drammen – Hamar som åpnes i denne omgang. Trafikk fra vest retning Helsfyr/Ryen skiltes gjennom det nye tunnelsystemet.

Alle andre kjøremønstre, for eksempel til Mosseveien og Bispelokket, går som i dag.

Redusert kapasitet denne helgen

Før trafikken kan settes på må det denne helgen gjøres en stor jobb med flytting av veisperringer og ny veimerking.

Festningstunnelen vil derfor gå med ett felt i hver retning fra fredag kl 22.00 og fram til åpning mandag morgen. Dette kan føre til kødannelser.

Forbedringer

Når østgående løp åpner mandag blir det til gjengjeld forbedringer for bilistene. Bilistene slipper møtende trafikk i vestgående løp i Festningstunnelen (retning mot Lysaker) slik de har gjort de siste fem månedene. Her blir det igjen tre felt, med ett viktig unntak: Ved innkjøringen i Festningstunnelen i vestlig retning blir det kun to smale felt på grunn av at koblingsarbeidet Festningstunnelen - Bjørvikatunnelen nå skal utføres på denne siden.

I østgående retning i Festningstunnelen, Bjørvikatunnelen – Ekebergtunnelen, blir det full kapasitet med tre felt.

Av- og påkjøring ved Havnelageret bygges

Påkjøringsrampe fra Skippergata til den nye tunnelen ferdigstilles i løpet av sommeren. I september åpnes tunnelen for trafikk i begge retninger. Etter dette gjenstår det å bygge en avkjøringsrampe fra tunnelen til Rådhusgata. Dette arbeidet kan først starte når man kommer til grunnen på "gamle E18" bak Havnelageret.

Fakta:

• Bjørvikatunnelen består av senketunnelen i sjøen og et omfattende veisystem på hver side som kobler senketunnelen til Festningstunnelen i vest og Ekebergtunnelen/Mosseveien i øst-

• Tunnelen bygges i et område med 120.000 biler i døgnet. Fordi trafikkstrømmene må opprettholdes er østgående tunnel først koplet til Festningstunnelen. Man har gravd seg under Festningstunnelen og senket veibanen med inntil fire meter for å passe til senketunnelen i sjøen. Nå starter det tilsvarende arbeidet for vestgående tunnel.

• Bjørvikatunnelen er 1100 meter lang mellom de to eksisterende tunnelene, men hele vegsystemet i Bjørvika blir totalt 8 kilometer.

• Etter at trafikken settes på i tunnelen starter etappe 2 som er bygatenettet i den nye Bjørvika-bydelen. Dette arbeidet pågår etter planene ut 2013