Stoltenberg vil ha «jernbanen på skinner»

Statsminister Jens Stoltenberg (Ap) varsler ekstra penger til jernbanen i revidert budsjett i mai. Han vil ruste opp flere strekninger til Gardermobane-standard.

Stoltenberg kommer med en halv jernbaneløsning

Høyre mener statsminister Jens Stoltenberg bare kom med en halv jernbaneløsning i sin tale til Arbeiderpartiets landsstyre torsdag.

– Det er helt glimrende at han kom på banen med mer penger, men mer penger er bare halve løsningen. Den resterende halve løsningen, modernisering og gjøre det mulig med offentlig og privat samarbeid mangler, sier Høyres jernbanepolitiske talskvinne, Ingjerd Schou, til NTB.

Hun viser til at utbyggingen av den korte strekningen mellom Lysaker og Sandvika har tatt 11 år.

– Med offentlig og privat samarbeid (OPS) ville utbyggingen tatt fem år, og vi ville ha spart 2 milliarder kroner, hevder hun.

Venstres leder Trine Skei Grande deler Schous tilfredshet med pengene, men har ellers lite pent å si om regjeringens jernbanepolitikk.

– Det som var umulig for regjeringen for bare tre uker siden, er nå fullt mulig. Det tegner et bilde av en regjering som mangler engasjement i jernbanepolitikken, men som har blitt presset til handling, sier hun.

Skei Grande mener også at det legges opp til tre år med rødgrønt prat om jernbane i stedet for handling.

– Dette blir bare komisk av Stoltenberg, sier Venstres leder.

Under sin tale på Arbeiderpartiets landsstyremøte torsdag sa statsministeren at situasjonen for jernbanen ikke er akseptabel.

– Vinteren har vist at standarden ikke er god nok. Det er alvorlige problemer i norsk jernbane, et resultatet av mange år med sviktende vedlikehold og for lite penger. Dette har vi grepet fatt i. I Nasjonal transportplan (NTP) fikk jernbanen det den ba om, og i 2010 har Jernbaneverket fått 470 millioner kroner ekstra til å ruste opp Oslo-området, sa Stoltenberg.

Vedlikehold

– Jernbanen skal på skinner, sa Stoltenberg.

Stikkord for regjeringens ekstrainnsats er vedlikehold og fornyelse. Drift og materiell blir innsatsområdene. Regjeringen vil ifølge statsministeren ha Gardermobane-standard som mål for de sentrale strekningene i Oslo-området.

– Vi har bedt Jernbaneverket vurdere om det er noe vi kan gjøre på kort sikt, altså i år. Dette har vi tett dialog om, sa Stoltenberg. Han la til at regjeringen har doblet jernbanebevilgningene siden 2005, men at det tar tid å ta igjen mange tiårs forsømmelser.

Intercity-satsing

Statsministeren varslet også at Intercity-strekningene mellom Oslo og henholdsvis Lillehammer, Skien og Halden skal bygges ut videre og at det skal utarbeides en ny strategi for strekningene, som også er kjent som Intercity-triangelet.

– Jernbaneverket får i oppdrag å lage en slik strategi fram til revurderingen av transportplanen i 2013. Strategien må inneholde en plan for videre utbygging av dobbeltspor på disse strekningene. Og den må inneholde en tidsfesting, sa statsministeren.

Lik strømpris

Stoltenberg trakk også fram vinterens skyhøye strømpriser, og påpekte at strømkrisen i stor grad skyldes et ujevnt distribusjonsnett.

– Vi har ikke kraften på de stedene vi trenger den, og til de tidspunktene vi trenger den, sa Stoltenberg, og kalte situasjonen slik den var i vinter «uholdbar».

Han understreket at det var tilstrekkelig med strøm totalt sett, men at det var behov for flere og bedre kraftlinjer. Han er opptatt av at strømprisene i fremtiden skal være like over hele landet, og at de ikke blir for høye.

– Vi er ikke fornøyd før Norge igjen er samlet til ett kraftrike og ett prisområde, sa Stoltenberg.

Full sykehjemsdekning

Etter å ha konstatert at Norge nå har nådd målet om full barnehagedekning, sa Stoltenberg:

– Alle som trenger sykehjemsplass, må få det. Det er det nye store løftet.

Samtidig sa Stoltenberg at det er viktig å gå gjennom arbeidsdelingen mellom sykehusene, og begrunnet det med at alle sykehus må kunne tilby en kompetanse som er forenlig med dagens krav.

– Det handler ikke om å spare penger, understreket Stoltenberg.