Bjørvikatunnelen åpnet mandag (video)

Bjørvikatunnelens østgående løp åpnet mandag 26. april. (Se video)

Bjørvikatunnelen

* Bjørvikatunnelen består av senketunnelen i sjøen og et omfattende veisystem på hver side som kobler senketunnelen til Festningstunnelen i vest og Ekebergtunnelen/Mosseveien i øst-

* Tunnelen bygges i et område med 120.000 biler i døgnet. Fordi trafikkstrømmene må opprettholdes er østgående tunnel først koplet til Festningstunnelen. Man har gravd seg under Festningstunnelen og senket veibanen med inntil fire meter for å passe til senketunnelen i sjøen. Nå starter det tilsvarende arbeidet for vestgående tunnel.

* Bjørvikatunnelen er 1100 meter lang mellom de to eksisterende tunnelene, men hele vegsystemet i Bjørvika blir totalt 8 kilometer.

* Etter at trafikken settes på i tunnelen starter etappe 2 som er bygatenettet i den nye Bjørvika-bydelen. Dette arbeidet pågår etter planene ut 2013.

Det er kjøreretningen Drammen – Hamar som nå er åpnet. Det vil si: Trafikk fra vest retning Helsfyr/Ryen vil skiltes gjennom det nye tunnelsystemet.

Alle andre kjøremønstre – for eksempel til Mosseveien og Bispelokket – går som i dag. Vestgående trafikk i tunnelen åpner i høst.

Før trafikken kunne settes på ble det helgen før gjort en stor jobb med flytting av veisperringer og ny veimerking.

Når østgående løp nå er åpnet er det blitt store forbedringer for bilistene. Bilistene slipper møtende trafikk i vestgående løp i Festningstunnelen (retning mot Lysaker) slik de har gjort de siste fem månedene. Her blir det igjen tre felt, med ett viktig unntak: Ved innkjøringen i Festningstunnelen i vestlig retning blir det kun to smale felt på grunn av at koblingsarbeidet Festningstunnelen - Bjørvikatunnelen nå skal utføres på denne siden av tunnelen.

I østgående retning i Festningstunnelen – Bjørvikatunnelen – Ekebergtunnelen blir det full kapasitet med tre felt.

Påkjøringsrampe fra Skippergata til den nye tunnelen ferdigstilles i løpet av sommeren. I september åpnes tunnelen for trafikk i begge retninger. Etter dette gjenstår det å bygge en avkjøringsrampe fra tunnelen til Rådhusgata/Oslo sentrum. Dette arbeidet kan først starte når man kommer til grunnen på ”gamle E18” bak Havnelageret.