Da selges gjerne alt i navnet til den organisasjon som har latt seg forlede, eller det selges som om det er en kjent avis som står bak. Riktignok får man utgitt et eller annet, men den redaksjonelle kvaliteten på det som skrives kan være svært ymse. Men noen toppledere i ulike foreninger og bedrifter får gjerne et stort bilde av seg på trykk. Dette distribueres som særtrykk gjennom andre medier – gjerne da i den avisen som selgerne påstår at de kommer fra. Mange av dem har svært liten tilknytning til byggenæringen. Men det er bedrifter i bransjen som må betale prisen for disse trykksakene. Det besynderlige er at også offentlige annonsører biter på. I mange tilfeller vil vi karakterisere dette som bortkastet markedsføring.
I byggenæringen har vi mange seriøse tidsskrifter. Mange eies også av næringen selv. Dette er tidskrifter som hele tiden står på for næringen og bedriftene. Dette er også tidskrifter som naturlig hører hjemme i næringen – og det er tidskrifter som blir lest.
I Byggeindustrien er vi blitt bedt om å distribuere noen av disse annonsebladene. Dette sier vi i regelen nei til. Vi kan ikke la slike annonsehaier undergrave den virksomheten vi selv driver. Mange av dem som står bak disse annonseselskapene, er kun opptatt av å få kortsiktig profitt. Vi opplever noen rå annonseselgere som kan være svært aggressiv i formen. Og noen av dem lyger deg opp i ansiktet. Frekkheten har ingen grenser.
Det fantastisker er at vi finner "offentlige" annonser rettet mot byggenæringen som de seriøse tidskriftene (som næringen selv eier), aldri får.
Vi sier bare – varsku her!
- Nøkkelord
- Leder