- Ved drivingen av Tanumtunnelen og Skaugumtunnelen er sementmasse hele tiden sprøytet inn i fjellet i forkant av der tunnelen sprenges. Dette tetter sprekkene i fjellet og hindrer at grunnvannet lekker inn, sien prosjektleder Knut Edmund Knutsen i Jernbaneverket til jernbaneverket.no. Knusktørt Tunnelene er delt inn i soner med ulike krav til innlekkasje basert på en grundig vurdering av geologi, grunnvann og omgivelser. - Vi har ingen nevneverdige overskridelser av kravene, og de fleste steder har vi oppnådd bedre resultater enn forventet. Vi har i gjennomsnitt målt mindre enn én liter innlekkasje pr. minutt over en strekning på 100 meter, og da snakker vi om en svært tørr tunnel, sier Knutsen. Ingen skader Gjennom et nettverk av målebrønner følges grunnvannstanden i områdene nær tunnelene før, under og etter byggeperioden. Dersom det oppdages tilløp til reduksjon i grunnvannstanden, blir det umiddelbart pumpet vann inn i grunnen slik at nivået opprettholdes.
- Nøkkelord
- Import