Scandic Oslo Airport

Scandic Oslo Airport

Sted: Gardermoen, Akershus

Prosjekttype: Hotell

Kontraktsum eks mva: 320 millioner kroner

BTA: 12.200 kvm

Byggherre: Gardermoen Parkering Eiendom

Prosjektledelse og forprosjekt: Utstillingsplassen Eiendom

Totalentreprenør: Skanska

Arkitekt: Narud Stokke Wiig Sivilarkitekter i samarbeid med Tupelo arkitektur

Interiørarkitekt: Krook & Tjader

Rådgivere: RIB: Eiendomsprosjektering - RIBR: Norsk Brannvern Forening - RIE: IBR El prosjekt - RIV: TechnoTeam Prosjekt - RIA: Brekke & Strand akustikk - RIGeo: Løvlien Georåd

Underentreprenører og leverandører: Rørlegger: Oras - Elektro: Storhamar Elektro - Grunn- og utomhus: Nordby Maskin - Stål/prefab betong: Contiga - Plattendekker: Betongprodukter Högsäter - Blikkenslager: Franke Onsrud Blikkenslageri - Aluminiumspartier/dører: AluGlass Produksjon - Armering: Gundersen Armering - Flytsparkling: Euro Gulv - Maler: Edvardsson Entreprenør - Branntetting/isolering: Thermax - Trevinduer: Domlux - Mur- og flisarbeider: Fjeldheim & Knutsen - Taktekker: Protan - Betongsliping: RADcon Scandinavia - Betongstøp: Stenseth & RS Entreprenør - Badekabiner: Parmarine OY - Blikk, beslag og ventilasjon: Raufoss Tak & Blikk - Byggtapetserer: BBM Norge - Parkett: Bo Andrèn - Dør og vindusmontasje - DOVM Dør- og vindusmontasje - Himlinger: Acusto - Trapper og rekkverk: Rosmek - Systemvegger: Moelven Nordia - Spilevegger: Produsert av Trysil Interiørtre, utført av Jøndal og Hoff

Konkurransen på hotellmarkedet på Gardermoen er knallhard. Hotellkjeden Scandic vil ha sin del av kaka og har nå åpnet sitt nye konferansehotell Scandic Oslo Airport. Nærheten til flyplassen har satt sitt preg på både byggets utforming og inspirasjon til interiør og detaljer.

 Scandic Oslo Airport åpnet dørene i begynnelsen av april og er det første hotellet man kommer til når man tar shuttlebussen til Gardermoens vestside. Med kun fem minutters kjøretur fra flyplassen, er dette hotellet i praksis rett under skyene.

Også i utformingen av konferanseavdelingen er det spilt på luftfart. Reisen over skyene er temaet. Hotellet har en klar signatur av sin nærhet til en internasjonal flyplass. I taket til lobbyen er det plassert runde overlys hvor naturlig lys slipper inn. Når man ser opp i taket på en finværsdag blir opplevelsen nesten som å kikke ut av et flyvindu mens man flyr over skyene. Hva er da mer naturlig enn at man i lobbyen finner en flysimulator?

Døgnets skiftende stemninger

Innredningskonseptet er inspirert av vår tids mobile livsstil. Forretningsreisende som krysser tidssoner som den vanlige matpakkekjøreren passerer bompengeringene, har ingen grunn til å bli døgnvill på Scandics nye konferansehotell på Gardermoen. I interiøret er det lagt vekt på detaljer som skal fremheve døgnets stemninger. «Daggry» gir restauranten sine farger. Loungen er farget av «midnatt», mens «dag» og «skumring» gir stemning til hotellrommene. Også i hotellbyggets fasade er det lagt vekt på et fargespill som endrer seg avhenging av værtype og tid på døgnet. Hotellets to suiter med connectionrom er også designet i forhold til døgnets faser. Et lyst med soloppgang og et mørkt på hotellets nordside.

Formelt er det Gardermoen Parkering Eiendom AS(GPE) som står som byggherre. Bak dette selskapet står et av Innlandets store eiendomsselskaper Utstillingsplassen Eiendom AS. Sammen med tomteeier Lars Haugli som står bak selskapet Larshus AS, eier de to aktørene 50 prosent hver av GPE. Den totale investeringen har vært på 320 millioner kroner. Byggearbeidene er utført av Skanska som en totalentreprise.

Hotellet har 243 rom og en konferanseavdeling som kan ta imot 1000 delegater. I den største konferansesalen er det plass til 700 mennesker.

Radarutfordringer

Scandic Oslo Airport er tegnet av Narud Stokke Wiig Sivilarkitekter AS (NSW) i samarbeid med Tupelo arkitektur. Partner i NSW Tore Schjetlein, forteller at nærheten til flyplassen har krevd tilpasninger. – Bygget måtte plasseres slik at det ikke forstyrrer radarene. Radarforstyrrelser ble også en utfordring i forhold til utforming av ventilasjonsanlegget og valg av fasadematerialer, sier han. Tomta ligger også i et moreneområde med sandgrunn, som ga retningslinjer for hvor bygget kunne plasseres. Det er fundamentert tre meter ned til frostfri sand.

Reflekterende fasade

Bygget har en klar todeling. Mest iøynefallende er den 160 meter lange hotellfløyen som går over fire etasjer. Konferanseavdelingen er skilt ut som en egen del. – Vi ønsket at hotellet skulle framstå så enkelt som mulig, men samtidig reflektere at det ligger rett ved en flyplass. De besøkende skal lett kunne orientere seg når de ankommer hotellet og skille ut konferansefløyen fra hotellfløyen, forklarer Schjelein. Lobbyen ligger midt mellom disse to med runde overlys som er plassert litt tilfeldig for å skape lys og spenning i rommet.

Hotellfløyens fasade er gitt et eget uttrykk i form av en værhud som består av limegrønn lakkert aluminiumsplate. Cirka 20 centimeter utenfor værhuden ligger det en perforert sjøvannsbestandig aluminiumsplate som skal slippe gjennom grønnfargen avhenging av hvordan lyset faller. Om det er solskinn eller gråvær, vil bygget oppfattes forskjellig. På kveldstid reflekteres lyset fra rommene på den fargende platen og skaper et skinn. Alt uten bruk av egne lysinstallasjoner i fasaden. Det er montert en liten point-LED i hvert vindu for å gi litt lys fra utsiden på hver rom. FLOS har planlagt all belysning på hotellet, alt fra utelys til baderomsbelysning.

– Konferansefløyen er gitt en helt annen utforming i form av mørk tegl og mørke detaljer rundt vinduene. For å skape et slektskap mellom de to delene er vinduene trukket ganske langt inn, selv om de to fløyene fremstår som veldig forskjellige, sier arkitekten. I hotellbransjen er god logistikk viktig for en effektiv hverdag. – Vi har lagt vekt på at den betjenende delen i hotellet kan operere fritt uten å krysse inn i publikumsdelen, sier Schjetlein.

Tilgjengelighet og miljø

Universell utforming har vært et viktig område i prosjektet. – I forhold til hotellprosjekter i rene bymiljøer har vi klart å få til mange gode løsninger, alle handikaptilpassende rom ligger på inngangsnivå, forteller Schetlein. Blant annet har Handikapforbundet vært trukket inn som en ressurs i planleggingsfasen. I tillegg har prosjektet hatt nær dialog med Norges Astma- og allergiforening (NAAF) hele veien når det gjelder material- og interiørvalg. Alle rommene er blant annet malt med Jotun Sense, den nye malingen som NAAF har godkjent med høye krav til produktet.

Flaggskivekonstruksjon

Hotellromsfløyen er bygget som en flaggskivekonstruksjon. – Dette prinsippet ble valgt fordi det var ønskelig å trekke fasaden inn i førsteetasjen. Konstruksjonen gir også flate dekker som gjør det enklere å komme til med tekniske installasjoner, sier Schetlein. I praksis betyr det at det for hvert andre hotellrom går en betongvegg gjennom hotellromfløya, mens det nede i lobbyen stikker ut to søyler.

Vinduene i bygget er smale, men høye. Det er bevisst ikke valgt store vinduer på grunn av støyforholdene nærheten til flyplassen bringer med seg og av energimessige årsaker.

– Hotellromsfløyen er stram i formen, derfor er vinduene ulikt plassert for å skape en variasjon i fasaden, forteller Schetlein. For arkitekten har det vært viktig at vinduene går helt ned til gulvet i hver etasje. – Vi mener det er et poeng at gjesten skal kunne se ned på bakken også når han sitter på rommet, sier han. Byggherren stilte høye krav til Skanska med tanke på lydkrav fra utendørsstøy, mellom rom og etterklangstid. Sammen med Brekke & Strand Akustikk er dette løst på en utmerket måte.

Spesielt å bygge på Gardermoen

Prosjektansvarlig for byggherren Gardermoen Parkering Eiendom AS (GPA) er Sten Gunnar Torseter. Han er ansatt i Utstillingsplassen AS, men har vært utleid til GPA i forbindelse med prosjektet og puster lettet ut etter at bygget har blitt overlevert til Scandic. Han innrømmer at det har vært en svært hektisk innspurt.

– Det har vært en utfordrende byggesak hvor vi har vært presset på tid i sluttfasen, forteller han. Han er godt fornøyd med resultatet og gir honnør til arkitektens valg av løsninger. – Jeg tror vi sammen med Scandic og Skanska har levert et hotell som vil være svært attraktivt på Gardermoen, sier han. For Torsvik har det likevel vært et spesielt prosjekt. – Jeg har jobbet med prosjektet i snart to år og det har vært veldig morsomt å være med helt fra starten. Det er spesielt å bygge på Gardermoen og løse bygget ut fra rammene som er gitt. Torseter trekker fram lobbyen som han mener skaper helheten i hotellet. – Lobbyen er nerven i hotellet og jeg synes førsteinntrykket gjesten får er innbydende og smakfullt, sier han.

Tekst og foto: Jørn Hindkleiv


Flere prosjekter