Bruåpning i Fredrikstad utsatt

Utålmodige Fredrikstad-beboere må vente på ny klaffebru.

Forsinkelser på arbeidet med fundamenteringen gjør at den planlagte åpningen av den nye klaffebrua på rv. 108 i Fredrikstad i november i år blir utsatt til februar 2011.

Vanskelige grunnforhold og tekniske problemer

Årsaken er vanskelige grunnforhold og tekniske problemer. – Forsinkelser når det gjelder fundamenteringen får igjen konsekvenser for bruarbeidene. Som kjent kan man ikke begynne å bygge hus før grunnmuren er ferdig, sier prosjektleder Tor Stabbetorp.

Utsettelser er ikke helt nytt for prosjektet rv 108 Ny Kråkerøyforbindelse. Høsten 2007 ble det klart at prosjektet måtte en ny runde til Stortinget for behandling av utvidede bompengesatser etter at tilbudene som kom inn var for høye.

Arbeidet på selve klaffebrua er delt inn i fire kontrakten. Peab fikk kontrakten på med fundamenteringen. Bakgrunnen til at fundamenteringsjobben har dratt ut i tid, er ifølge prosjektleder Stabbetorp sammensatt.

- Det er vanskelige grunnforhold, men det har også vært forsinkelser i leveranser. Vi hadde beskrevet en viss type spunt som ikke var klar til oppstartstidspunktet, utdyper prosjektlederen til bygg.no.

Dialog

Statens vegvesen er i dialog med entreprenøren når det gjelder ansvarsforhold. Stabbetorp ønsker derfor ikke å kommentere om utsettelsen kan få økonomiske konsekvenser for Peab.

Direktør for Kommunikasjon og Samfunnskontakt Lise Fredriksen i Peab viser til at selskapet er i en god dialogfase med Statens vegvesen, og ønsker ikke å gå i detaljer i saken på nåværende tidspunkt.

– Det har vært en kald vinter i Østfold og vi har møtt kompliserte grunnforhold som har gjort at arbeidet har tatt litt lenger tid, sier hun. Peab satte i gang med fundamenteringjobben i juni 2009. I henhold til framdriftsplanen skulle arbeidet være ferdigstilt i januar 2010.

Aktuelt med delåpninger av vegsystemet

Som følge av at brua ikke blir ferdig som planlagt, blir det mer aktuelt med delåpninger av vegsystemet på Kråkerøy. Tunnelen vil etter planen være ferdig 1. november og øvrig vegnett, inkludert ny veg til Glombo åpnes i løpet av sommeren eller høsten i år.

Et annet usikkerhetsmoment for ferdigstillelse av brua, er knyttet til asfaltering:
- Framdriften vil også avhenge om vi får asfaltert brua i slutten av november, her spiller værgudene inn. Brua må være ferdig asfaltert slik at bruas totale vekt er på plass før testing av maskineri og styringssystemer kan gjennomføres, forteller Stabbetorp.

Kan komme kutt i prosjektet

Før utsettelsen styrte rv. 108 Ny Kråkerøyforbindelse mot et kostnadsoverslag på 735 millioner kroner. - Nå må det gjennomføres et nytt kostnadsoverslag, sier Stabbetorp.

Dersom Stortingets kostnadsramme på 740 millioner kroner overskrides, må det enten foretas kutt i prosjektet eller bevilges mer fylkeskommunale midler. Eventuelle kutt avgjøres av Østfold fylkeskommune. Øverst på prosjektets kuttliste står opprustning av Mosseveien.