Stor askesky på vei

Den nye askeskyen som er på vei til Norge, er den største som er varslet siden vulkanutbruddet under Eyjafjallajökull-isbreen startet.

Selv om Oslo Lufthavn Gardermoen ble åpnet for trafikk søndag kveld, er det vanskelig å si hvor lenge den kan forbli åpen. Allerede i løpet av ettermiddagen eller kvelden kan den nye askeskyen føre til ny flystopp, skriver VG.

Ferske prognoser fra Meteorologisk institutt viser at Norge igjen vil bli dekket av vulkanaske. Den vil først ramme Sør-Norge og østlige deler av Finnmark før resten av landet følger etter.

– I morgen ettermiddag vil asken trekke seg gradvis over Finnmark og sørlige deler av Sør-Norge. Gradvis vil asken trekke seg nordover, og i løpet av onsdagen vil hele Norge ha aske over seg, sier statsmeteorolog ved Meteorologisk institutt, Inger-Lise Aasen.

Åpnet luftrommet

I mellomtiden benytter flyselskapene seg av muligheten til igjen å bruke luftrommet over Norge etter at Avinor åpnet Gardermoen for trafikk.

Norwegian satte mandag morgen opp to ekstraavganger fra spanske Las Palmas for å hente hjem passasjerer som er blitt sittende askefaste.

Ett av flyene gikk til Oslo og det andre til Stockholm ettersom svenske luftfartsmyndigheter natt til mandag meldte at Arlanda ville bli åpnet ved åttetiden mandag morgen.

SAS omdirigerte flere fly fra USA til Oslo. Flyene skulle opprinnelig landet i Stockholm og København, men den danske flyplassen er foreløpig stengt, slik at passasjerene blir busset til og fra Oslo.

Kan ha kostet liv

Norske helsemyndigheter utelukker ikke at flystoppen kan ha kostet liv.

– Det er umulig å vite sikkert, men det er sannsynlig at noen har mistet livet på grunn av flyforbudet. Det har gjort at hjelpen ikke har kommet raskt nok, eller at de syke eller forulykkede ikke har kommet raskt nok til sykehus, sier assisterende helsedirektør Bjørn Guldvåg til Aftenposten.

Både redningshelikoptere, ambulansehelikoptere og ambulansefly har måttet stå på bakken på grunn av flyforbudet.

Forberedt på søksmål

Avinor-sjef Sverre Quale sier at han er forberedt på at det kan komme søksmål etter stengningen av norsk luftrom.

Flyselskapene taper nemlig millioner av kroner hver dag på å ikke ha flyene i luften, og Quale sier til Dagens Næringsliv at han er forberedt på at de enorme tapene kan utløse en debatt i etterkant om hvem som skal ta regningen.

– Vi kan ikke se bort fra både forsikrings- og erstatningssøksmål i etterkant av dette. Det er mye juridisk mat her. Hvis dette varer i uker, vil vi vel snart snakke om konkurser, sier han.

Tøft for SAS

Senioranalytiker Tore Østby i Handelsbanken Capital Markets mener at flere store flyselskaper, deriblant SAS, kan få problemer ved en langvarig flystopp.

– Denne situasjonen er langt mer kritisk for SAS enn for Norwegian. De store flyselskapene, som i utgangspunktet befinner seg i en svak finansiell posisjon, får det veldig tøft framover. Det skal ikke vare fryktelig mange dager før de merker det godt. Varer dette i over en uke, så kan det begynne å spøke for enkelte av dem, mener Østby.